- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
200

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200

man betrakta detsamma som en förstudie till oratorierna. De
stilistiska element, som utmärka dessa, finnas här redan utbildade.
Den brokiga formbildning, som Gluntarnes och De Tre’s tonsättare i situationsmålande syfte kunde anlägga, har dock i allmänhet i psalmerna, liksom ock i oratorierna, givit vika för det
stramare formella grepp, som i grunden stod i samklang med
Wennerbergs kynne, och som förmärkes, även då uppbyggnaden
- såsom i ovan beskrivna psalm eller såsom i t. ex. den skira,
poetiska psalmen n:r 37 »Herre, du utransakar mig» med dess
sammansättning av recitativ, arioso, adagio och koral — kan te
sig nog så växlande. Strävan till monotematisk gestaltningsprincip
är framträdande: Wennerberg undviker det episodartade, förlorar
sig icke i onödiga utvikningar och ekonomiserar med motivmaterialet. Det blir tillfälle att i samband med oratorierna återkomma till
denna för den mognade Wennerberg karakteristiska egenskap.
Här skall blott för att belysa ifrågavarande tendens hänvisas till
psalmen n:r 34, »Jag lyfter mina ögon»: denna sång är så gott som
helt och hållet uppbyggd på ett enda motiv, som upprepas i olika
lägen:

Det repeteras, frånsett ett recitativställe, hela tiden ej mindre än
sexton gånger mer eller mindre lätt förändrat; därtill kommer en
del av motivet tre gånger, varjämte det spelas enbart av pianot. Ett
annat prov på monotematik har man i den nästföregående psalmen
n:r 33, »Icke oss, o Herre», i vilken ett motiv med upprepade
kvartintervaller är genomgående. Det förtjänar emellertid anmärkas, att i regel texten i dessa psalmer alls icke såsom tidigare tonsatta profana dikter ger anledning till tätare tematisk växling det är ofta blott en enda koncentrerad tanke, som i en eller ett
par meningar får sin formulering.
Liksom i tidigare behandlade verk är i Davids psalmer den
melodiska anläggningen sångligt väl tillrättalagd. Melodiken är
i allmänhet enkel och värdig. Wennerbergs kärlek till äldre och
nyare italiensk vokalmusik gör sig påmind liksom även studiet
av Hände!. Wennerberg undviker kromatik och formar den melodiska linjen med diatonisk klarhet, anspråkslöst och flärdfritt.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free