Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. La seconda primavera: 1879-1881. - Utresa. - Vistelse i Sydfrankrike, Afrika, Florenz. - Nya dikter
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Så gick det honom själf. Just här på utländsk
botten fick hans sångmö allt mera svenska drag,
älskade syssla med ämnen ur den svenska häfden,
de svenska sägnerna.
I »Nya Dikter» äro tolf poem rubricerade under titeln
Svenska bilder, men han har senare ditfört äfven den
bland Tankar och toner införda »En natt i Augsburg».
I maj 1880 hade Snoilsky fullbordat den första af de
egentliga Svenska bilderna: Stenbocks kurir. Motivet
är fritt uppfunnet och betecknande för Snoilskys
behandlingssätt i dessa dikter.
Han griper en tilldragelse så till sägandes vid
sidan om historiens allfarväg och låter i den tiden
återspeglas. Här skiljer han sig från vissa äldre
skalder som behandlat historiska ämnen i liknande
dikter. De besjunga gärna några af historiens
storbragder. Snoilsky låter storbragden skymta i
fjärran och finner dess reflex i en mindre bedrift. Så
skönjas storhetstidens strider, dess tapperhetsprof
och uppoffringar bakom den käcke kornettens
brådstörtade färd från Skånes våta lera, öfver
Smålands gråstenshällar, Roxens isar och Sörmlands
hala backar fram till Riddarholmen för att bringa
kungamodern budet om segern vid Helsingborg. Och i
konkreta drag ger skalden en tidsbild af gripande
slag, då kuriren stormar in och stör den stela
tystnaden i Hedvig Eleonoras hof.[1]
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>