- Project Runeberg -  Paul Peter Waldenströms minnesanteckningar 1838-1875 /
198

(1928) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Prästexamen och begynnande strider

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Hultkrantz orätt. Händelsevis mötte jag någon av de närmaste
dagarna Hultkrantz på gatan. Strax talade jag om, att jag
tenterat för Beckman och att jag därvid redogjort för vår
disputation angående 2 Kor. 5:18–20. »Nå, vad sade han
då?» frågade Hultkrantz. »Han sade, att du hade orätt»,
genmälde jag. »Jaså», svarade han. Och så skildes vi åt.

Huru många gånger har jag icke sedermera tänkt på
denna märkliga händelse! När mina ögon öppnades och jag fick
se, huru rätt Hultkrantz den gången hade, ehuru han icke
förmådde genomföra det, då blev Hultkrantz en den mest
kraftiga bekämpare av, vad man kallade den nya
försoningsläran. Jag drabbade ihop med honom på den teologiska
föreningen i Uppsala vintern 1873–74 en gång. Då frågade jag
honom: »Betyder då den grammatiska skillnaden mellan
subjekt och objekt blankt ingenting? Om det står: ’Kain slog ihjäl
Abel’, är det då någon, som säger, att där står: ’Kain blev
ihjälslagen av Abel’? Och sammalunda om det står, att Gud
försonade världen med sig, hur kan man då säga, att där står,
att det var Gud, som blev försonad?» Det kunde han icke
egentligen svara på. Men även jag själv hade svårt att reda
mig, emedan jag ännu då trodde, att världen var försonad.
Hultkrantz, som var skarp dialektiker, pressade mig med all
kraft och ville veta, vari världens försoning bestod. Jag
svarade, att jag icke kunde förklara det, men så mycket såg jag,
att Gud icke var försoningens objekt utan dess subjekt,
världen dess objekt. Jag tackar min Gud av hela hjärtat, att jag
förblev orubbligt stående vid denna sanning trots alla
svårigheter det beredde mig, att jag i likhet med flertalet – ja,
alla – bibeltolkare trodde, att Pauli ord i 2 Kor. 5:19: #$eog
f,v sv Xgianfi xaTakkdaacov# betyder detsamma, som om det stått
#av sv XQiGTiT} KarfylaCe#. Vad som står på anförda ställe, det är
icke att Gud i Kristus försonade världen med sig, utan att Gud
var i Kristus, försonande (verksam för att försona) världen med
sig; och på grund därav säger han oss icke: nu är världen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:15:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/waldminn/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free