- Project Runeberg -  Det hellige Land /
345

(1879) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - § 24. Byer, Landskaber, Mindesmærker m. m., i alfabetisk Orden - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5- ZION. DAVIDS STAD. 345
Ved samme Leilighed var det vel, at den Kløft, som skilte Åkra fra Templet, blev
udfyldt, som før fortalt. (Side 339). Kløften maa have ligget nordenfor Moria og
gaaet fra Tyropøon til Kedrons Dal d: fra Vest mod Øst.
2. Zion. Det bruges ofte om den hele Stad, f. Ex. Sak. 9. 9: »fryd dig saare
Zions Datterl raab høit Jerusalems Datter«. Men egentlig er det Navnet paa et af
Jerusalems Bjerge og paa den Del af Staden , som var bygget paa samme- Dette
Strøg kaldes ogsaa Davids Stad. De mest afvigende Meninger om Zion ere:
1) Zion er det samme Bjerg, som nu kaldes Zion d: Jerusalems høieste Bjerg, der
udgjør det sydvestre Strøg af Staden. Dette har været den gjængse Mening
blandt de kristne Forfattere ligefra Pilegrimen fra Bordeaux (333) indtil 1847, da
Ferguson traadte op mod den.
2) Zion er det Bjerg, hvorpaa Templet var bygget, altsaa det samme som Moria
Alle Rabbinere. Ferguson. Clark 1. Menke2 . Thrupp. Furrer.
3) Zion er Strøget søndenfor Moria. Caspari. Præst i Elsass.
4) Nogle vakle, idet de bruge Zion snart om det nuværende Zion, snart om Tempel
bjerget, Moria. Eusebius. Hieronymus. Antoninus Martyr.
5) Ved Zion og Davids Stad menes i Bibelen, før den babyloniske Landflygtighed,
v det nuvævende Zion, men efter den babyloniske Landflygtighed menes Tempel
bjerget Moria. Dette er Forfatterens Mening.
Mærkeligt nok, forekommer »Zion« ikke i noget af Josefus’s Skrifter. »Davids
Stad« forekommer kun to Gange, og begge Gange menes hele Jerusalem, ikke et sær
skilt Strøg af Staden s. — Rabbinerne skulle enstemmig ved Zion mene Tempelbjerget.
Eusebius (f 340) er vaklende. I »Konstantins Liv« synes han ved Zion at mene det
nuværende Zion; til Esaias Kap. 22 skriver han: Zion er et høit Bjerg, hvor Guds
Tempel var bygget 4. Naar han skriver i Onomastikon: »Golgotha, hvor Kristus blev
korsfestet, vises paa det nordre Strøg af Zion«, er det følgelig uvist, om han mener
det nuværende Zion eller Moria. —Hieronymus (f 420) er ligeledes vaklende: i et Brev
til Paula og hendes Datter Eustokium om Marias Himmelfart skriver hån: Marias
Grav vises i Josafats Dal, som ligger mellem Bjerget Zion og Oliebjerget5; i Paulas
Reise mener han ved Zion det nuværende Zion6. I Onomastikon skriver han ligesom
Eusebius, at Golgotha vises paa det nordre Strøg af Zion. — Antoninus Martyr (570) er
ligeledes vaklende; Kap. 17 skriver han: Getsemanes Dal, som ogsaa kaldes Josafats
Dal, ligger mellem Bjerget Zion og Oliebjerget; Kap. 22 mener .han ved Zion det nu
værende Zion.
1 Clark Bible-Atlas, London 1868, S. $5, 56. 2 Menke Bihelatlas. Gotha 1868. Vorwort S. 2og
Plade 111. 8 Jos. Hist, 7. s 2 (bis). * Ferguson Holy Sepulchre S. 126. 6 Hiern. Ep. IX de assumptione
Mariæ. Tom XI. S. 123. 6 Hierori. Paulas Reise Kap. 7,
Vogt: Det Hellige Land. 44

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:13:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvhellig/0363.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free