Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Till hvad jag i föregående föreläsning yttrade
om symmetriens betydelse såsom estetisk princip har
jag i dag att göra ett tillägg. Jag uppehöll mig förra
gången vid symmetriens framträdande i naturens
oorganiska och organiska bildningar, samt vid den roll
hon spelar i ornamentiken och i hemmets anordning.
Jag anmärkte, att symmetrien tillhör det matematiskt
behagligas område, som utgör, så att säga, det skönas
grundplan, uppöfver hvilken resa sig våningar, i
hvilka andra principer, allt mer andliga och mer fria,
göra sig gällande. Men likasom grundplanen för en
byggnad utöfvar ett visst inflytande på byggnadens
gestaltning i dess helhet, så röjes symmetriens
inflytande mer eller mindre i det skönas och konstens
alla uppenbarelser. I byggnadskonsten är symmetriens
välde ännu starkare framträdande än någon annan
princips. Ingen annan konst, med undantag af
musiken, bär en så matematisk karakter som
byggnadskonsten. Det sköna hon företer lägger hon helt och
hållet i förhållanden, som låta mäta sig med
mätsnöret. Hon älskar symmetri i massornas fördelning;
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>