- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
343

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Visedigtning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Visedigtning 343

mest karakteristiske motiver igjen i begge fremstillinger av sagnet. Illuge
gaar ind i trollkjærringens hule og ber om ild, hvad hun lover ham hvis
han kan si tre sandheter; og da han uten vanskelighet gjør dette, skal
han ogsaa faa sove hos hendes datter; men om morgenen kommer hun
farende og mishandler ham frygtelig, uten at han dog lar sig forskrække.
Dette fortælles saa overensstemmende i begge fremstillinger, at der er
grund til at tro at der er et direkte forhold mellem dem, og at visen byg-
ger paa sagaens fortælling.

Ogsaa flere andre sagaer har avgit stof til vore folkeviser. Saaledes
bygger den ypperlige vise om idrætsmanden Heming paa en liten saga
fra slutningen av det 13. aarh. Det er vistnok et nordlandsk sagn om
en ypperlig skiløper som danner den oprindelige kjerne i denne vise.
Hertil har saa senere knyttet sig fortællingen om flere andre idrætter;
ogsaa det utbredte vandresagn om bueskytten som skyter nøtten eller
eplet av sin søn eller brors hode, mest bekjendt fra det schweiziske Tell-
sagn, er i visen sat i forbindelse med Hemings navn. Visen, som den
nu foreligger i ufuldstændig form, er en av de vakreste prøver paa vor
gamle visedigtning. Fortællingen gjengis i knappe træk, men situa-
sjonene faar farve og liv av de malmfulde uttryk; personene skildres ved
et par sikre strøk og karakteriserer sig selv gjennem den livfulde dialog.
Nogen nuancert karakterskildring eller nogen analyse av sjælelivet kjen-
der folkevisen ikke. Den gjengir alt i store, typiske træk; dens fremstilling
er stilisert, og den har et fast forraad av uttryk og vendinger, som med
smaa forandringer gjentar sig i de forskjellige viser. Dette var nødven-
dig naar de mange og tildels lange viser skulde foredrages utenad.

Dette nære slegtskap mellem de middelalderske sagaer og folke-
visene kan ogsaa paavises for flere andre visers vedkommende. Den
vise som hos Landstad kaldtes Lindarormen, behandler den bekjendte
eventyrsaga om Ragnar Lodbrok, der dræpte lindormen som hadde lagt
sig om jomfruburet, idet han iførte sig uldne klær, som blev indkokt i
bek, hvorav han fik sit tilnavn.

Et sagnmotiv som gjenfindes i en række sagaer, er behandlet i visen
om Orm-aalen Unge. Hans avdøde far hadde faat sit ypperlige sverd
Birting med i graven. Da sønnen la sig ut med en rise som vilde ha
kongens datter til egte, gik han ved nattetider til farens grav for at faa
den døde til at gi sverdet fra sig. Efter en kamp med gjenfærdet fik
han Birting, og dræpte siden risen med det.

Et godt sverd indtok en høi plads i de gamle nordboers tanker.
I en anden vise om Birting-sverdet (d. v. s. det lysende sverd) op-
trær dette som en personifikasjon av hevnfølelsen og indføres ta-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free