- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
305

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Sjæletro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folketro 305

Saa kvarv han bort med det samme. Om sommeren fandt man hans
lik i Herudalen, og det viste sig at han var dræpt. Liket blev ført hjem
og begravet i viet jord ved Brunkeberg kirke. Og nu fik Herjus ro og
viste sig siden aldrig mere.

Utburd kaldtes sjælene av smaa barn, som var født i dølgsmaal og
dræpt av sin unaturlige mor, og derfor gaar igjen for at faa navn eller
bli jordet i kristen jord. De roper stadig paa »mor!" De hevner sig
ogsaa undertiden paa moren og dræper hende. Det fortælles om en pike
i Nordland, som hadde født i dølgsmaal, at hun engang skulde gaa i
fjøset; da kom det en stor lang vanskabning, som rakte like i fjøstaket,
og ropte »mor". Men da hun skulde se, hvem det var, blev hun revet i
stykker, og fik saaledes sin fortjente løn. Utburden antar mange skikkelser
og forøker og forminsker sin størrelse; den viser sig undertiden med
en hat som er saa vid som ti andre. Den efteraper de forskjellige fugles
og dyrs skrik og brøl paa utallige maater.

Det er tydeligvis den ugleart som kaldes gasten (strix stridula), som
her er paa færde. Fra Numedal heter det nemlig, at gasten er som en fugl
fremme og som en reverunge bak. Naar den skoggerler, skal det komme
varme løs, men græter den skal det spørres vasslik. Det skal være sjælen
av et udøpt barn, som saaledes fredløst farer og flakker om og varsler
om ulykke.

Naar den roper og ber om, at man skal gi den navn, skal man
gjøre det paa følgende maate og si:

Eg skal døpe deg paa ei von
enten Guri eller Jon.

Eg skal døpe deg med namn
enten Ane eller Jan.

Saa holder den op at rope og gjør ikke mere nogen fortræd.

Man trodde at utburden opstod av efterbyrden. Denne blev derfor
av barselkonen selv stukket igjennem og brændt op av jordemoren.
Navnet utburd har dette væsen faat av den hedenske skik at sætte barn
ut for at dø; siden er det blit brukt om barn som døde uten daab og
blev begravet utenfor kirkegaarden.
I sammenhæng med troen paa gjengangere efter folk som er om-
kommet paa en voldsom maate, maa vi se de saakaldte varp. Naar man
i gamle dager drog langs veiene, støtte man hyppig paa store hauger
av sten og træstykker, undertiden i forbindelse med et kors. I gamle
reiseberetninger som f. eks. biskop Jens Nilssøns visitatsbøker 1574—07
omtales de oftere; og hvor talrike de dengang har været, vil vi skjønne

av følgende meddelelse i nævnte bok: ,Saa för vi derfra i nord over
20 — Kristofer Visted: Vor gamle bondekultur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free