- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
170

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frieri og bryllup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170 Frieri og bryllup

av brudekonene. Hun føres nu i høitidelig optog ind i brudehuset; foran
gaar spillemanden, derefter de to brudemænd, som aapner døren og
smelder den tre ganger voldsomt igjen (bruresmelden), derefter kommer
de to brudekoner. Bruden sætter sig ved siden av brudgomen i høg-
sætet, og man gaar nu tilbords.

Kjøkemesteren overtok straks ledelsen av festlighetene. Han var den
eneste som førte ordet i laget, og han maatte være fuldt fortrolig med det
utviklede ceremoniel som gav de gamle bondebryllupper sit eiendom-
melige præg. Av dette, som direkte nedstammer fra oldtid og middel-
alder, fik bryllupet sin høitid, og ved denne anledning fik man mere end
ellers indtryk av tradisjonens magt i det gamle bondesamfund. Kjøke-
mesterens første handling var at lyse bryllupsfred i huset. Det minder os
om oldtidens skik at lyse tingfred og det middelalderske at lyse julefred.

Naar maaltidet var slut, begyndte hjaasetsmændene talen med føl-
gende spørsmaal: Hvorfor bruden er saa staselig? Har man noget at for-
rette? — Brudesvendene svarer at man har i sinde at reise et stykke vei,
om man kunde faa godt følge. ,4Jo, vi vil følge," svarer de. »Hvad vil I
da gi, om vi vil ta Eder med?" sier brudesvendene. »Hvad begjæres
da?” spør hine. »Hundrede daler, hest og sål," er det sedvanlige. Der
bydes halvdelen. Naar man saa efter længere akkordering er blit enig,
rækker de hinanden hænderne til bekræftelse derpaa. Dette kaldes bru-
dens løsning av bænken (pallen), og gaven som brudgomen forpligtet sig
til at gi bruden, kaldes for bænkegave. I somme bygder er denne cere-
moni henlagt til loftet, hvor bruden efter maaltidet begir sig hen med sit
følge, hvorefter hun gaar tilsengs. Om en stund kommer brudgomen
med sit følge til brudeloftet, hvor han ganske fremmed spør om han kan
faa hus natten over, hvortil brudesvendene svarer jo; »for betaling kan
han faa hus og halv seng." Naar man saa efter en del forstilte akkor-
deringer er blit enig, blir brud og brudgom helt alene. Om morgenen
maa brudgomen for brudesvendene gjenta det løfte han om aftenen forut
hadde git om en gave; derfor kaldtes den ogsaa morgengave.

Den anden dag foregik kirkereisen. Brud og brudgom var nu i sin
høieste stas. For brudedragtens vedkommende er det renæssansetidens
sans for overlæsset pragt som han gjort sig gjældende til det siste. Til
brudens dragt hørte rød stakk; paa brystet bar hun et bringesølv, en
smekke av rødt tøi hvorpaa der var utstilt saa mange sølvsmykker som
mulig; i ældre tid gik dette over skuldrene og ned over ryggen, saa det
hele hadde utseende av en messehagel, som vistnok ogsaa oprindelig er
forbilledet for dette plagg. Sølvkronen (fig. 164) er vistnok først kommet
i bruk i slutten av middelalderen; den hadde sit forbillede i middel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free