- Project Runeberg -  Vetenskapen och livet / Årgång IV: 1919 /
279

(1918-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


DJUPTRYCKET OCH DESS TEKNIK

Av P. CLERC

EN text eller en illustration kan för närvarande framställas på tre olika sätt.

Vid typografiskt tryck använder man
bokstäver, typer eller plåtar graverade i relief;
den feta färgen utbredes med valsar på de uppstående delarna av satsytan och fäster
vid. papperet, då detsamma pressas mot dessa upphöjningar.

Vid litografiskt tryck använder man en
sten (eller en på lämpligt sätt preparead plåt), på vilken man tecknat
skriften eller bilden som skall reproduceras, utan att göra någon nivåskillnad
mellan teckningens linjer och botten; de nakna partierna prepareras
så, att de genom ofta upprepad fuktning icke ge fäste åt den feta
färgen, som i stället fäster sig på teckningen. Om ett pappersblad
tryckes mot stenen sedan den blivit färgad, drar det till sig färgen, som
fastnat på ritningen eller skriften.

illustration placeholder
FÖRSTORING AV EN KOPPARETSNING MED RUTAT RASTER

Bilden består av mycket små kvadrater med olika styrka beroende

på etsningens djup och färglagrets Ijocklek i de olika punkterna.

Rutorna skiljas åt genom vita linjer, som motsvara cellväggarna

på den etsade kopparvalsen.


Djuptrycket sker medels plåtar som graverats med
fördjupningar; färgen avsattes i fördjupningarna eller cellerna i plåten, överskottet
tages bort så att metallen blir ren överallt där den bevarat sin ursprungliga nivå;
om man med ett ansenligt tryck pressar in papperet i gravyrens håligheter fastnar
färgen på papperet och återger där i mer eller
mindre djup ton alla fördjupningar i plåten,
som då på sätt och vis avgjutes på papperet i färg.

Vid typografi och litografi kan man blott få fram två toner, nämligen färgens, som
överallt är lika tjock och följaktligen har samma ton, samt det otryckta papperets.
För att genom dessa förfaringssätt få fram illusion av relief, skugga och ljus,
använder man streck eller punkter liggande mer eller mindre tätt intill varandra
och mer eller mindre spetsiga allt efter styrkan på den halvton man vill uppnå. Vid
reproduktion av fotografier medels endera av dessa metoder överför man
fotografien i punkter, vilket sker automatiskt genom ett rutat raster (Se
Vetenskapen och Livet Nr 3 1914).

Medels djuptrycket kan man däremot fördela färgen på papperet i varierande tjocklek och
följaktligen få en jämn tonskala av nyanser från den starkaste färgen till den rena
pappersytan; men för att icke färgen som ligger i hålrummen skall sugas upp, när man
skrapar av den överflödiga färgen, måste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:43:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vetlivet/1919/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free