Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Med denna uppfattning av de olika religionernas väsen
blir toleransen något självfallet, i och med denna upp-
fattning blir missionerandet, sådant det nu i all-
mänhet b ed rives, ett oting. Att säga till en »hed
ning» det må nu vara en buddhist, en muhammedan
eller en fetish-dyrkare — att hans tro är av ondo och
att han måste helt bortkasta den för att omfatta den lära
missionären predikar — det är ingenting mindre än
hädelse. Det är att smäda den gnista av det gudomliga
som dock finnes i varje religiös tro. För att nu icke
tala därom att i vissa hänseenden somliga av dess,a
»hedniska» religioner stå högre än den som gör anspråk
på att kallas kristendom. I somliga av dessa »hedniska»
religioner läres nämligen enkelt och klart Guds enhet,
medan den kristna ortodoxien, då den talar om en Gud
som bestar av tre personer, i själva verket förnekar
Guds enhet.
Det hat, det förakt som t. ex. muhammedanerna röja
gentemot de s. k. kristna folken beror ju ock till stor
del på treenighetsdogmen. »Aldrig skola vi ingå för-
bund med folk som tro pa tre gudar och förneka den
ende, sanne guden», förklara muhammedanerna.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>