Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
152
Hvad den literatur angaar som er kunst eller for-
søk paa kunst eller imitation av kunst, da kan ialfald
ikke jeg se at den sætter kvinden paa nogen ærefuld
plads. Gjennemgaaende strømmer den ikke over av
nogen henrykkelse ved de gaver hun bringer. Selv
om hun staar som Eva og frister med det mest for-
budne eple — den moderne Adam vet som oftest paa
forhaand, det er ormstukkent og spiser det med vrantne
miner, mark og det hele. Engelen med flammesverdet
kommer sjelden uforvarende bak paa ham eller hende.
Og der er ikke stort tilbake av det taalmot, hvormed
ældre tider bar kjærlighetens uundgaaelige plager og
kalamiteter i overbevisningen om at kjærlighetens glæ-
der var høist reelle og betydelige. Den moderne stem-
ning av skuffelse og bitterhet og lede ved elskovens
væsen er sikkert like saa gammel som elskoven, men
bak Sidneys utbrudd:
I now have learned love right and learned even so
Ås those that being poisoned poison know,
ligger et sammenbrudd av mægtig livshaab, og naar
Shakespeare sier at
The expence of spirit in a waste of shame
Is lust in action; — — —
saa er det en erfaring av de tusen han har om lyst
og elskov. Dickens, som ialfald foreløbig er den sidste
av literaturens stormænd der helt ut staar paa kristen-
dommens grund: at vi alle er skapt i Guds billede og
at det er vidunderlig og tilbedelsesværdig ogsaa naar
det er vidunderlig fortegnet, har blandt meget andet
ogsaa skildret præcis den samme kvindetype som
Strindberg skildrer med hatets klarsyn. Mrs. Wilfer,
mrs. Jellyby og mrs. Pott er hver for sig saa virk-
somme skadedyr som nogen kvinde i hele Strindbergs
galleri, men det forstyrrer ikke Dickens’ tro paa at
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>