- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Fjerde bandet. Råämnenas kemiska behandling /
382

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - S:t Cloud och Sèvres

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nytta dragas deraf förr än år 1765, då slumpen fogade,
att kaolin af den utmärktaste beskaffenhet upptäcktes
vid S:t Yrieix i närheten af Limoges. Hustrun till
en der bosatt fältskär hade nämligen i trakten af
staden funnit en hvit och för känseln tvålartad lera,
hvarmed hon trodde sig vid tvättning af linne kunna
ersätta såpa och som hon visade sin man. Denne, som
antagligen hört omtalas de undersökningar man gjorde
för att påträffa kaolin, sände prof af leran till den
då varande kemisten vid Sèvres Macquer, hvilken genast
deri igenkände kaolin. Efter en mängd försök lyckades
det Macquer år 1769 att af denna kaolin framställa
hårdt eller fältspatäkta porslin (porcelaine dure),
som efter denna tid äfven började tillverkas vid
Sévres. Tillverkningen af det gamla frittporslinet
(porcelaine tendre) fortsattes dock på samma gång
och upphörde ej förr än i början af 1800-talet.

Sèvrestillverkningarna från tiden för fabrikens
anläggning till början af detta århundrade bruka
vanligen benämnas vieux sévres och anses af många
konstkännare och samlare för det yppersta, som
inom keramiken blifvit åstadkommet. Om ock ett
sådant påstående måste anses öfverdrifvet, då de
nyare sevresporslinen i tekniskt hänseende utan
all jemförelse äro vida öfverlägsna de äldre och
äfven i den konstnärliga utstyrseln torde fullt
kunna mäta sig med dem, kan det dock ej nekas,
att de äldre sèvrestillverkningarna äro af en
utmärkt skönhet och förtjena det anseende de ega,
Under de första åren af fabrikens tillvaro tjenade
i de flesta fall meissenfabriken till mönster vid
modellering och målning, men inom en ganska kort
tid uppstodo inhemska konstnärer, hvilkas arbeten
snart öfverträffade förebilderna. Så utmärkte sig
inom kort sevresporslinen för formernas skönhet samt
modelleringens finhet och noggranhet, på samma gång
fabrikens plastiska tillverkningar i biskuit, såsom
byster, figurer och grupper, togo priset framför
alla andra liknande fabrikat. Under den tid de bästa
»vieux sèvres» tillverkades, syselsattes 109 målare,
af hvilka de flesta hade sin egen specialitet, hvari
de ock hunno en hög grad af skicklighet.

Till målningarnas utmärkthet bidrogo äfven i
hög grad så väl de sköna färger, som vid Sévres
uppfunnos och infördes, som ock den omständigheten,
att färgerna i allmänhet blefvo mjukare och varmare
på frittporslinet, med hvars lättsmälta glasyr de
bättre förenade sig och på hvilket de efter bränningen
ej framträdde något upphöjda, såsom på det hårda
porslinet. De färger, för hvilka Sèvres i synnerhet
utmärkte sig, voro den djupblå färgen, »bleu du roi»,
den turkosblå och den under namn af »rose Pompadour»
eller »rose Dubarry» bekanta rosenfärgen. Under den
franska revolutionen gick en mängd af tillverkningarna
från Sèvresfabrikens första tid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/4/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free