- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / IX. Lanthushållning m. m. Trävaru-, textil- och beklädnadsindustri. Grafisk teknik /
648

(1925-1939) [MARC] With: Sam Lindstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Boktryckerikonsten, av Bertil Oldenburg - Huvuddragen av boktryckerihistorien - Tiden 1500—1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

648

BOKTRYCKERIKONSTEN.

kejsar Maximilians äventyr, innan han vann Karl den djärves dotter Maria avBurgund.
Anton Koberger fortsatte även sin verksamhet i Nürnberg fram till 1543. I
Frankfurt am Main, en av Tysklands mest betydande handelsstäder, verkade den förste
boktryckaren på platsen, Christian Egenolef, från 1531. Sigismund Feyerabend utgav
under mitten av 1500-talet en del framstående verk, illustrerade med träsnitt. I
Nordtyskland blev Leipzig snart centrum för bokframställningen, under det att Lübeck varit
detta under 1400-talet. Universitetet och de lärda i Leipzig hägnade boktryckerikonsten,
som även fick näring genom reformationens behov av skrifter. Melchior Lotter tryckte
sålunda Luthers tidigare skrifter, bl. a. bibelöversättningen av 1522, medan de senare
trycktes i Nürnberg av Hans Lufft. År 1719 grundlädes i Leipzig av Bernhard Chr.
Breitkopf ett tryckeri, som under ledning av sonen Johann Gottlob Immanuel
Breitkopf utvecklades till ett stort och inflytelserikt företag; firman Breitkopf &
Härtel är ännu i dag en av de största i bok- och musiktrycksbranschen i Tyskland.

Schweiz hade under 1500-talet flera mycket framstående boktryckare; mest
berömd bland dessa var Johann Froben i Basel, vilken stod i ett nära förhållande till
Erasmus av Rotterdam och tryckte flertalet av dennes arbeten samt talrika upplagor
av klassikerna och kyrkofäderna, alla i förträfflig, typografisk dräkt och ofta försedda
med träsnitt av Hans Holbein.

Den konstnärligt höga ståndpunkt, som boktryckerikonsten uppnått i Italien under
1400-talet, bibehölls även under det följande århundradet. Förtjänsten härom tillkommer
främst medlemmarna av familjerna Aldus och Giunta. Aldus Manutius, som
studerat latin och grekiska i Rom och Ferrara, slog sig år 1488 ned i Venedig för att såsom
boktryckare utgiva kritiska upplagor av de grekiska och latinska klassikerna, mönstergilla
i såväl textbehandling som typografisk utstyrsel. Från de första åren av hans verksamhet
märkas särskilt upplagan av Aristoteles" verk och den vackert illustrerade upplagan av
Colonnas Hypnerotomachia Poliphili. För att ge klassikerna den största möjliga spridning,
övergick Aldus till att utge dem i små editioner och använde för dessa den av honom införda
av Franciscus av Bologna tecknade nya typsorten kursiver, bildad efter den gamla
romerska kansliskriften. Dessa förträffligt utförda böcker i litet format väckte stor beundran
och eftertrycktes av andra boktryckare, ehuru Aldus av påven erhållit privilegium. Han
samlade omkring sig en krets kunskapsrika män, som bistodo honom med det för utgivandet
av böckerna och korrekturläsningen behövliga arbetet. Under krigen i Italien förlorade
Aldus hela sin egendom, men lyckades sätta upp ett nytt tryckeri, vilket vid hans död
år 1515 övergick till sonen Paulus Manutius och av denne fortsattes i samma spår som
fadern utstakat. Familjen Giunta utvecklade en omfattande verksamhet såsom
förläggare och boktryckare, men gjorde ej lika betydande insatser för det konstnärliga
boktrycket som Aldinerna. Luc. Antonio Giunta började år 1452 som bokförläggare och
utvidgade verksamheten med tryckerirörelse i början av 1500-talet. Han utgav bl. a.
latinska och grekiska klassikerupplagor i små oktavformat med den av Aldus införda
kursivstilen. Familjen Giunta verkade ännu i Florens ett stycke in på 1600-talet. Under
17:e och 18:e århundradena befann sig boktryckerikonsten i Italien i en nedgångsperiod.
Renässansen åstadkoms genom Giambattista Bodoni, född i Saluzzo år 1740. Han
utsågs år 1766 till ledare av hertigens av Parma hovboktryckeri, och härifrån utgav han
en mängd arbeten i den förträffligaste utstyrsel. Papperets kvalitet, färgens svärta och
typernas vackra former gjorde Bodonis tryckverk till mönster för samtidens
boktryckerikonst, och hans typer vunno insteg både i England och Tyskland. Berömda äro särskilt
den till Napoleon dedicerade upplagan av Tassos Gerusalemme liberata, en grekisk
upp

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:14:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfbok/9/0660.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free