- Project Runeberg -  Ukraine : på opdagerferd i den tredjestørste sovjetrepublikk : seks måneders reiser 1935 /
119

(1936) [MARC] Author: Otto Luihn - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Barneteatret i Kiev

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

119
hvor hensynet til det felles samfund går foran hensynet til fa
miljen.
Teatret har fremragende skuespillere, som gikk inn i sine
roller med en intensitet og iet alvor, som viste at de tilfulle for
stod hvor vanskelig det er å spille for ibarn. Det er bare i sjeOd
ne tilfelder at barna får lov til å spille med i dette teatret, og
da bare når det er utvilsomme talentfer, som bor få utfolde sig
så tidlig som mulig.
Barneteatret er ikke noen frittsvevende institusjon. Det
er knyttet til skolen, men er heMer ikke noe ensidig skoleteattejr.
De nye gkuespill som skal opføres blir ofte forelagt elevene på
Skolen som et ledd i undervisningen. Barna får komme med
sine forslag, sine råd og anviisninger og sin kritikk. På denne
måten får teaterledelsen et verdifullt materiale å bygge på før
stykket settes i scena Ofte gå r elevene Massevis i (teatret, Mke
så ofte brukes teaterbilletter som premier i klassene. Da må de
som har vært i teatret avlegge beretning for klassen neste dag.
Hver skole har et såkaldt «teateraktiv», som består av de mest
teaterinteresserte elevene. Eit slikt aktiv kan ha både hundre
og to hundre medlemmer, det varierer selvfølgelig. De er re
presentert når stykket settes iscene, følger stykkets utvikling
og er i det hele et metlemledd mellem skolen og teatret.
På den annen side har teatrets personale en del av sitt ar
beide forlagt ttil skoltene. Skuespillerne er knyttet til skolene
som instruiktører, iscenesettere og sakkyndige, når det gjelder
sfrolebarnas egne amatørforestillinger. De er ofte tilstede i
klassen når et stykke diskuteres og de forstår å vurdere den
store rolle teatret kan spille i en riktig bameopdragelse . Det
skaffer glede, utvikler barnas fantasi og bidrar både til den
litterære og politiske og historiske almendannelse. Vi skal hel
ler ikke være redd for ågi barna en viss porsjon sund helte
dyrkelse, sier barneteaterpedagogene.
Teatret bør ikke være et monopol fer voksne, hvor barna
bare en meget sjelden gang får lov til å sette sine ben. Pioner
palasset i Kharkov åpner hele den voksne teknikk for barne
sinnets mottagelighet. Barneteatret i Kiev åpner teatrets rik
dom på skjønnhet og utviklende tanker. Og seiv om barnete
atret i Kiev akkurat fi: øieblikket er det flotteste av de mange
barrtateatre rundt omkring i Sovjetunionens store byer, så vil

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:00:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ukraine/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free