- Project Runeberg -  Ukrainarna /
114

(1921) [MARC] With: Marcus Ehrenpreis, Mychajlo Hrusjevskyj, Serhij Jefremov, Alfred Jensen, Konstantin Losskyj, Stepan Rudnytskyj - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. TEATER OCH KONST - Den ukrainska konsten. Av Vladimir V. Zalozieckyj

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vi. teater och konst

Medan dert ryska framställningen av världsdomaren eller
himladrottningen alltjämt går efter det gamla bysantinska schemat och
målas enligt den traditionella skönhetstypen, kan man hos den
ukrainska ikonan av samma innehåll iakttaga en påfallande
förändring. De stela anletsdragen livas; hela huvudet, särskilt
ansiktet får ett individuellt uttryck, och därjämte förändras
färgerna, koloriten och klädnaden. I stället för de stiliserade,
bysantinska draperade vecken uppkommer den samtida dräkten.
Denna förvandling, som helt visst är av stor betydelse och
tillbakatränger en sekellång tradition, kan man sammanfatta och
karaktärisera i få ord: den banbrytande naturalismen. I stället
för traditionella bildtyper framställas i naturen iakttagna,
individuella föremål.

Ingenstädes har man tillfälle att iakttaga detta nya drag så
bra som i porträttmåleriet. Det finnes i behåll en otalig mängd
av porträtt från denna tid: i Kievs andliga akademi, i många
landsortsmuscer, i handskrifter och kosackkrönikor — den
berömdaste av Velitjko — så att man faktiskt kan tala om en vurm
för porträttering. Det har blivit brukligt, att varje berömd man,
som vistades i Ukraina, lät måla av sig. Samma individuella
och naturtrogna drag, som vi iakttogo i genrebilderna, kunna
vi återfinna hos porträtten. De framställa människor med
individuella drag, vi ha här porträtt i den mest realistiska mening.
Detta faktum framgår så mycket tydligare, om vi för jämförelsens
skull betrakta ryska eller polska barockporträtt från denna tid.
De förstnämnda äro fångna i bysantinsk stelhet och uttryckslöshet,
de senare kännetecknas av sin barocka stilisering; förgäves söka
vi hos dem individuella drag. Ännu en väsentlig skillnad
tillkommer, ett nytt slags färgpåläggning. I stället för de
onaturliga, likartade färgerna hos det 16:e århundradets
bysantinskryska eller ukrainsk-bysantinska ikonor träder en livlig
naturalistisk och övermåttan rik färgskala, en glänsande och i nyanser
förtonande kolorit. Talrika försök gjordes att förklara dessa
egendomligheter hos de ukrainska målningarna, och framför
allt hänvisades till de främmande, västeuropeiska inflytandena.
Visserligen äro det nederländska och det tyska inflytandet
obestridliga, men det är ej tillräckligt för att motivera vändningen
till naturalismen inom den ukrainska konsten, ty man kan med

114

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:00:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ukrainarna/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free