- Project Runeberg -  Tusen år i Småland /
187

(1939) [MARC] Author: Elin Wägner - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - De gamla prästgårdarna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

187
tionen. De var ju så gott som alltid uppvuxna i präst-
hem och visste hur det skulle vara, medan prästerna
själva ofta kom från bondeståndet. Så småningom väck-
te konserveringsseden mer och mer opposition och
blev föremål för skarpa angrepp i tryck. Men de som
gjorde mest för att få bort den var nog prästfruar av
det slaget som avböjde all konservering, tog sina barn
med sig, slog sig ner och började arbeta. Så gjorde Eva
Sophia Svalander när hon blev änka efter kyrkoherde
Anderson i Åker. Hon och hennes flickor spann och
vävde till avsalu, så att alla kunde leva. Att sönerna fått
skura golv hindrade dem inte att sedan bli biskopar och
medlemmar av Svenska Akademien. Det är en sådan
historia som gör att man inte kan dela den allmänna
meningen att konserveringsseden uteslutande hade sin
grund i änkornas fattigdom och värnlöshet. Ty varför
skulle det varit så omöjligt för alla andra att försörja
sig själva när en kunde göra det?
Det var inte alltid gott för prästerna att vara för-
samlingarna till lags, det läser man ur Herdamin-
ne. Än var de för lagiska, än för evangeliska, än
Predikade de för långt, än för kort. När väckelserna
kom och prästen tog ställning för eller emot de nye, så
utsatte han sig för misshag av överhet eller församling.
Herdaminne spårar pietismen till de hemvändande
karolinerna. De hade där borta i främmande land vant
S1g att samlas och hålla andakt utan präst och fortsatte
därmed även sedan de kommit hem. På så sätt uppstod
en lekmannabetonad uppbyggelse. Det stämmer med
att konventikelplakatet med förbud för privata samman-
komster för religiös uppbyggelse med hot om fängelse,
böter och landsförvisning kom 1726. Från sakkunnigt
håll har det också sagts att enskiftet som drev ut män-
niskorna ur den trygghet de haft i byarna, beredde dem
ihr väckelserna. Var då prästen en levande kraftkälla,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:27:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tusenar/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free