- Project Runeberg -  Tusen år i Småland /
147

(1939) [MARC] Author: Elin Wägner - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Småländsk magi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ett så enkelt medel ställa den under korsets beskydd.
Från Öland berättas att om man råkade vara ute sent
och det var farliga makter å färde, så klarade man sig
genom att sätta sig med benen i kors. Detta missbruk
av korset måste ju ha varit outhärdligt för de männi-
skor som i detta såg symbolen för det ställföreträdande
lidandets hemlighet.
Om prästernas och kyrkans inställning till de magiska
bruken blir det tal, då vi kommer till den luterska kyr-
kans historia. Men redan här kan vi kanske skilja på
två olika behandlingsmetoder och genom ett exempel
ge en antydan om dem. Antag att en präst har kom-
mit till en kyrka som anses som en offerkyrka, det vill
säga en sådan som byggts på ett särskilt heligt hedniskt
offerställe, och därför ger mer valuta än andra kyrkor
lör de offer som lämnas dit. En präst kan då välja två
vägar. Han kan göra sig nytta för kyrkan och för-
samlingen av denna vidskepliga föreställning, och han
kan lägga ner sin kraft på att utrota den. Båda delarna
hände alltefter pastors inställning.
När vi betraktar de magiska bruken finner vi ofta den
rena pedagogiska avsikten uttryckt med den magiska
människans åskådliga språk. Trollen har inte makt
med den som tvättat sig. Den flicka som glömmer ett
bröd i ugnen blir glömd av friarna, den som höstar en
eldbrand, vilket man inte behöver göra om man skött
elden, blir höstad av sin tillkommande man och så vi-
dare i det oändliga. Likaså möter vi mycket som är
direkt ruskigt: en mördares blod är den hästa kraft-
drycken, och en kvinna som vill bli omgift ska lägga sig
1 sin döde mans säng innan ännu lakanen kallnat efter
honom. Men mitt ibland denna finurlighet och ruskig-
het kan vi hitta uttryck för sanningar, oklara uttryck
kanske, men ändå ett bevis på att man kom ett stycke
På den vägen också.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:27:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tusenar/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free