- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
121

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

inra sig, att hon skulle varit en intresserad eller framstående
elev. Däremot ha de omtalat, att hon under skoltimmarna
ofta satt och försökte modellera figurer av mjukt vetebröd,
som troligen blivit medfört för att ätas under fristunderna.

Efter slutad skolgång sändes Sigrid vid 16 eller 17 års
ålder till en pension för unga flickor i Schweiz. Det
hände icke sällan, att förmögna föräldrar ville fullborda sina
döttrars uppfostran genom att låta dem vistas någon tid i
Schweiz och där lära sig främmande språk. Då de sedan
återvände hem, måste de anses färdiga att föras ut i societetslivet
i Helsingfors.

Pensionen, där Sigrid af Forselles stannade ett år, var
belägen i en av de vackraste karltonerna i Schweiz, där
den idylliska staden Vevey speglar sig i Lac Lémans
klarblå vatten. Varken naturens skönhet eller pensionslivet
tillsammans med jämnåriga kamrater tycktes dock intresserat
Sigrid af Forselles, att döma av några bevarade brev från denna
tid. Men då hon, hemkommen från landsförvisningen,
in-skrevs såsom elev i Finska Konstföreningens ritskola och
begynte arbeta där, upptog hon sitt arbete med största iver
och livligaste intresse och fann sig också mycket tilltalad av
kamratlivet inom en liten grupp likasinnade
konstentusiastiska ritskolskamrater.

För den ungdom, som på 1870- och 80-talet såg en ny
livskraftig konst växa upp här hemma och målmedvetet
sträva till utveckling, och som själv kände en brinnande
längtan att få taga del i de konstnärliga strävandena, stod
såsom det mest lockande framtidsmålet att så snart som
möjligt kunna styra färden till Paris för att där lära sig
konstens uttrycksmedel.

Det var till skulpturen Sigrid af Forselles’ håg hade stått
så långt tillbaka hon kunde minnas. Någon undervisning i
modellering gavs likväl icke på den tiden i Konstföreningens
skolor. Men sedan hon där en tid övat sig i teckning, lyckades
hon under några månader år 1880 få lektioner i modellering av
skulptören Robert Stigell, som nyss kommit hem från utlandet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free