- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
99

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i sig själf satt. Men om jagets existens icke kan vara medvetandet
om den samma, måste den höra till det objektiva, som skall vara led
i medvetandet. Jaget såsom den subjektiva totaliteten blir då, om
det bestämmes som själft existerande, ett objektivt led i samma
totalitet.

9. Den andra svårigheten med afseende å inordningen af
medvetenhetsyttringarna i »jag» låg däri, att de genom sin tidliga och
rumsliga diskretion syntes upphäfva »jags» enkla enhet, såvidt de
däri skulle inordnas.

Nu är att märka, att såvidt verkligen, såsom nyss är
fram-ställclt, »jag själf» inskådas i den enskilda medvetenhetsyttringen,
så sker just därmed en lösryckning från all tidlighet och
rumslighet. Men kvarstår icke i alla fall en differens mellan
medvetenhetsyttringarna, som omöjliggör medvetenhetsyttringarnas inordning
i »jag»? Emellertid är att observera, att den kvarstående diffe-

rensen hänför sig uteslutande till skiljaktigheten i
medvetenhetsyttringarnas innehåll. Det har förut anmärkts, att referensen på
ett objekt alltid skiljer den enskilda medvetenhetsyttringen från
»jag själf», utan att därför inordningen i jag hindras, emedan
objektet, till hvilket referensen sker, ses i ett totalt medvetande, i
hvilket det är ett led. Men detta åter innebär, att »jags» enkla enhet
ej fullständigt ses i den enskilda medvetenhetsyttringen. Den ses
icke hos just denna sida, referensen till objektet, fast den själf
kan inordnas i »jag», emedan den blir innesluten i ett totalt
medvetande. Under sådana förhållanden kan icke differensen mellan
medvetenhetsyttringarna i deras objektiva bestämdhet lägga hinder
i vägen för deras inordnande i jag. Det blotta isärhållandet af
medvetenhetsyttringarna i deras objektiva bestämdhet betecknar
blott en brist på enhet hos det isärhållna, ej insättandet af ett
uteslutningsförhållande dem emellan. Det kan därför endast hindra
inskådandet af enheten i medvetenhetsyttringarna, såvidt det gäller
deras objektiva sida, men upphäfver icke den enkla enheten själf.
Då nu medvetenhetsyttringarna just med hänsyn till sin objektiva
sida under alla förhållanden icke tillåta enhetens inskådande i de
samma, men ändock hvar för sig kunna inordnas i »jag», kan
icke differensen mellan dem i deras objektiva bestämdhet förändra
något med hänsyn till inordningens möjlighet.

Då känslo- och sensationsinnehållen inordnas i »jag» just i
dess medvetande om dem, följer äfven med dessas inordning deras
isärhållande från all tidlig och rumslig bestämdhet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free