- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
45

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

solens uppgång eller hans eget uppstigande, och de, som beteckna
dess slut. Denna intervall, fylld af allehanda yttre förlopp, liksom
äfven af hans egna upplefvelser. Den som i lifsfara subjektivt
bedömer varaktigheten, han åsyftar naturligtvis därmed hela den
yttre situation, i hvilken han befinner sig, och i hvilken han
intrajicierar sina egna medvetenhetsyttringar o. s. v. Hvad som här
är subjektivt är blott sättet, hvarpå afståndet mätes. Man mäter
det icke efter iakttagna likformiga rörelser, exempelvis efter klocka,
utan man tycker sig direkt erfara tidsafståndens relativa storhet.
Det råder samma förhållande mellan de båda sätten att mäta som
mellan uppmätningen af två rumsafstånds relativa storhet genom
användning af mätsticka och genom användning af ögonmått.

Detta är 1111 med det anförda sagdt. Medvetenhetsyttringarna
gas, såvidt de stå i tidligt förhållande inbördes, till samma

objektiva tid, till hvilken de yttre företeelserna höra. Därmed
måste de intrajicieras i den yttre verkligheten, som genom sin
unika tidliga oafbrutenhet förknippas med den objektiva tidens

egen tillvaro. Härur kan nu en bestämd slutsats dragas med
afseende å det sätt, hvarpå medvetenhetslifvets kausala
sammanhang måste framträda. Såvidt detta är ett sammanhang, som
refererar sig till tiden, är ett sammanhang mellan tidliga företeelser
i deras tidlighet, kan det aldrig på någon punkt erbjuda den
slutenhet inom sig, det för-sig-vara, som utmärker jag. Det är också
så, att det för den naturliga reflexionen alltid framställer sig som
betingadt af fysiska förhållanden, i och med det samma
medvetenhetslifvet i sin tidlighet intrajicieras i kroppen. Se vi bort från
hyperidealistiska filosofiska eller psykologiska föreställningssätt, som
aldrig kunna göra den naturliga åskådningen 0111 intet, så
framträder för hvar och en som reflekterar hans själslif såsom
betingadt af hans fysiska tillblifvelse och uppehållelse, må man sedan
ha hvilka superstitiösa föreställningar som helst om det fysiska
lifvets karaktär. Vidare framställa sig fysiska förhållanden såsom
mäktiga att ingripa störande i, resp. befordrande
medvetenhetslifvets kontinuitet. Slutligen framställer sig medvetenhetslifvet
såsom aldrig rent bestämdt af inre faktorer utan beständigt
påver-kadt af den yttre omgifningen. Sinnesintrycken, som beständigt
göra sig gällande inom medvetenhetslifvet, bestämmande dess
allmänna karaktär, fattar man såsom beroende af de yttre tingen
själfva och deras influenser på den egna kroppen. Särkildt får
detla betydelse, om man tager i betraktande, alt all social gemen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free