- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
27

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8. Emellertid måste vi här gå vidare. Efter den gifna
utredningen hindras sammangåendet af den enskilda
medvetenhets-yttringen och »jag» blott af det förhållandet, att medvetandet däri
alltid trots dess tillika förhandenvarande totalitet hänför sig på ett
objekt, som är något för sig själf i förhållande till denna referens,
fast det tillika ingår i det allomfattande medvetandet. Men vi
undersöka nu i detta afseende särskildt den medvetenhetsyttring,
som är omedelbart medvetande om mig själf. I denna skulle efter
förut gifna utredning genom inskjutande af »jag» framträda en
min egen medvetenhetsreferens på mig själf. I förhållande till
medvetandet skulle 1111 objektet — »jag själf» — vara själfständigt.
Annars skulle intet verklist medvetande vara förhanden. Men

C*

rebus sic stantibus synes detta omöjligt. Ty efter föregående
framställning blir »jag» själfständigt bestämmande i det verkliga
medvetandet. »Jag» är sålunda däri helt närvarande. Men
såtillvida är det omöjligt, att »jag själf» såsom objekt skulle blifva
något själfständigt i förhållande till medvetandet därom. Men
därmed sjunker det hela tillsammans, synes det, till ett sig på sig
hänförande jag, d. v. s. uppgår i »jag själf». Intet verkligt
omedelbart själfmedvetande synes kunna vara på något sätt förhanden
för det omedelbara medvetandet om mig själf. Men det är af t
märka, att det omedelbara själfmedvetandet, om det öfverlmfvud
skulle förekomma för omedelbart medvetande om mig själf, aldrig
skulle förekomma ensamt i sin formella natur. Om »mig själf»
är man medveten blott i de gifna medvetenhetsyttringarna. D. v. s.
det omedelbara själfmedvetandet i formell bemärkelse kan
förekomma blott som ett moment i medvetandet om
medvetenhetsyttringarna. Men vid detta medvetande är ingenting, som hindrar
skiljandet mellan subjekt och objekt. Genom denna skillnad kunde
nu det däri ingående momentet, omedelbart själfmedvetande i
formell bemärkelse, vid omedelbart medvetande om detsamma i
karaktären af »jags» medvetande om sig själf bevara sin natur af
verkligt medvetande om något, fast i detta såsom sådant subjekt och
objekt ginge för det omedelbara medvetandet därom tillsammans.
Själfmedvetandet skulle då förblifva ett verkligt medvetande om
något, nämligen genom sin förekomst i medvetandet om
medvetenhetsyttringarna. Men i detta medvetandes själfständiga objekt,
medvetenhetsyttringarna, skulle medvetandet själft förekomma,
därför att medvetandet 0111 medvetenhetsyttringarna skulle tillika
framträda som »jags» medvetande om sig själf. Men medvetandet så-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free