- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
17

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Man kunde vidare tänka, att det omedelbara själfmedvetandet
i formell bemärkelse vore karaktäriseradt till skillnad från det
omedelbara medvetandet om ett själfständigt medvetande till andra
personer genom sin ursprunglighet. Men denna egenskap till
skillnad från öfverfor dheten på annat är något, som finnes blott för
en utomstående iakttagare. För själfmedvetandet själft, resp. för
medvetandet om andras själf finnas alls icke dessa egenskaper. De
beröra således icke det innehåll, som i hvarje fall är att
karaktärisera.

För frågans besvarande ställa vi för oss den uppgiften att
bestämma principium individuationis för medvetenhetsinnehållet »mig
själf». Om jag hos en annan vill väcka föreställning om mig
såsom individ, hänvisar jag närmast till min egen fysiska organism.
Visserligen sker det nu icke i den meningen, att jag hos den andre
ville väcka blott en föreställning om denna organism. Den är för

mig, såsom förut är visadt, endast lokaliteten för mig själf, icke

jag själf. 1 stället är det (om vi bortse från värdet och viljan) ett
helt af medvetenhetsyttringar och specifika innehåll, som jag fattar
som mig själf eller i hvilka jag ser mig, därvid intrajicierande de
samma i mig. Men just detta hela individualiserar jag för den
andre genom att förlägga det till en viss fysisk organism. Hur
»egendomligt» än det samma må vara, blir det alltid såsom sådant

för den andre något, som kunde vara gemensamt för flere.
Individualiserad! blir det icke annat än genom bestämd
temporalise-ring och lokalisering, hvilket åter sker genom hänvisningen till en
viss fysisk organism. Naturligtvis behöfver hos den andre endast
väckas en abstrakt föreställning om ett sådant helt såsom
förhanden hos denna organism. Redan därmed är hos honom i
föreliggande afseende föreställning väckt om den individ, som afses,

fast han icke har någon föreställning om egenskaper, hvarigenom
den skulle skilja sig från andra. För att hänvisningen till den
egna organismen skall hos den andre väcka en mer bestämd
föreställning om min individualitet, måste det ifrågakommande hela
på något sätt därvid bestämdt framträda för honom. Naturligtvis
blir det den allmänna riktningen i mitt medvetenhetslif, sådan lian
föreställer sig den samma, som bestämmer min individualitet från
andra särskiljande egenskaper.

Emellertid är det icke blott detta, hvarom jag hos den. andre
vill väcka föreställning, så vidt det gäller mig såsom individ. Jag
kan ju icke fatta det ifrågakommande hela af medvetenhets-

Ilägerström: Empiriska själfmedvetandet.

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free