- Project Runeberg -  Vetenskapliga tidsfördrif /
157

(1883) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Sannolikhetsräkning och matematiska spel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Man bestämmer sannolikheterna för A, i det man utgår
från de minsta talen och lägger märke till, att sannolikheten
är ett, då det icke fattas någon poäng för spelaren A. Om
man alltså antager, att A blott behöfver en poäng, finner man, att
sannolikheten för honom att vinna spelet är 1/2, 3/4, 7/8 o.
s, v., allteftersom B saknar en, två, tre poäng o. s. v.
Derefter antager man, att A saknar två poäng, och man finner

illustration placeholder
Fig. 114. - Plan för nålspelet, hörande under

sannolikhetsräkningen. (Sid. 158.)


sannolikheten för honom att vinna spelet vara 1/4, 1/2, 11/16,
allteftersom det fattas B en poäng, två, tre o. s. v. Vidare
antager man, att spelaren A saknar tre poäng o. s. v.

I förbigående kunna vi nämna, att Daniel Bernouilli
lemnat en något olika lösning på samma uppgift, i det han
äfven tagit i betraktande spelarnes olika tur, hvaraf han
härledt begreppet om den »moraliskaförhoppningen». Denna i
vetenskapens historia berömda lösning bär namn af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:25:46 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tidsford/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free