- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
345

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen. Den teologiska problematiken - II. Försoningsidén - 4. Försoningsidén och religionssynkretismen - b. Religionssyntesen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

345

det går, ej har någon säker ledning i livet eller något säkert
hopp i döden.4 När Tegnér kom på hittebarnsbilden, hade han
funnit en för sin människouppfattning och världsåskådning
uttrycksfull stereotyp. Den är som ett fönster, genom vilket
vi skymta den platonska preexistensidén, antropologien,
anam-nesistanken och eroslängtan.

Icke blott i dikterna utan också i den homiletiska
produktionen återspeglas syntesen. Bland mångfalden av exempel välja
vi ett ur ett prästvigningstal från 1837. Tegnér talar över
textordet i Joh. 3: 13: »Ingen har stigit upp till himmelen, utom
den som steg ned från himmelen.» Detta ord ur samtalet mellan
Jesus och Nikodemus tillämpar han först på Kristus men
fortsätter sedan: »När det .. . heter, att ingen far upp i himmelen,
utan den som for neder av himmelen, så gäller icke detta blott
om den store gudasonen, utan det gäller även och i allmännare
mening om människoanden, som också är en gudason och fallit
neder av himmelen. Eller var tron I annars att han var, innan
han kom på jorden och inmurades i det vandrande fängelse,
som nu håller honom? Vart tron I att han går, när fängelset
förmultnar och väggarna falla till stoft?»5

Huru intimt platonism och kristendom ingått förbund med
varandra i Tegnérs tänkande framgår därav, att det icke
generar honom att i helt annorlunda orienterade bibliska texter
läsa in sin platoniserande världsbild och människouppfattning.
I ett prästvigningstal från 1836 hade han också hämtat texten
ur samtalet mellan Jesus och Nikodemus: »Det som är fött av
Anden, det är ande.» Om detta johanneiska ord heter det: »Det
är ett djuptänkt uttryck, som i få ord omfattar de bägge
halv-runderna av hela vår mänskliga natur, hela vårt väsendes
hemlighet. Det är en gammal lära, att människan utgöres av tvenne
stridiga beståndsdelar, kropp och ande. Vad kroppen angår
så veta vi, att den bildas på samma sätt som alla andra jordiska
ting, som blommorna, som träden, som djuren, eller vad helst

4 IX: 380. 5 VIII: 231 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free