- Project Runeberg -  Nord i Tåkeheimen /
322

(1911) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

et av sagnlandene i de kristianiserte irske legender. Megen likhet
har det særlig med “de Sterke Mænds 0” (“Insula Virorum Fortium”)
i Navigatio Brandani, den kaldes der også “Anakhoretenes 0”
[Schrøder, 1871, ss. 24, 17]. Der bodde tre slegter: første slegt,
barnene, hadde drivhvite klær, anden hyasintfarvede, og tredje slegt
klær av dalmatisk purpur. Selve navnet som på oldnorsk vilde bli
Starkramanna-land viser allerede megen likhet i navnedannelsen,
oven i kjøpet er det Anakhoretenes 0 det er tale om, og det ene
av de tre slegtled går i hvite klær, dannelsen av et navn
Hvitra-manna-land ligger da nær. Også en anden overensstemmelse findes
her, liksom Are Mårsson ikke fik forlate Hvitramanna-land, måtte
en av Brandan’s fæller bli tilbake på Anakhoretenes 0. Det ligger
Navnets også nær at tænke sig at navnet de Hvite Mænds Land står i
for-oprmdeise. bjncieise med Hvite-Krist og med at de som døptes fik hvite klær;

det at Are Mårsson blev døpt der peker i den retning. Men dertil
kan nævnes at forskjellige sagn og legender viser at det blandt Irerne
var en almindelig forestilling at gamle eneboere og hellige mænd
var hvite. Den gamle mand, som ønsker Brandan velkommen til
det forjættede land i Imram Brenaind [jfr. Zimmer, 1889, s. 139;
Schirmer, 1888, s. 34] har ingen klær, men kroppen er dækket av
blendende hvite fjær, lik en due eller måke (isfugl), og englelik er
hans munds tale. I den latinske beretning om Brandan’s liv (Vita
sancti Brandani), heter manden Paulus, han er også uten klær men
kroppen er dækket av hvite hårog i begge fortællinger er manden * i

Hvitramanna-land, kan forekomme meget tiltalende og enkel; men Storm synes ikke
at ha været opmerksom paa den sammenhæng der er mellem de irske sagnøer i havet

i vest og den klassiske literaturs. Når han fremholder likheten mellem de 6
dagsreiser vest fra Irland, og Dicuils omtale av 6 dagsreiser til Island (Thule) mot nord
fra Britannien, så må det erindres at dette hos Dicuil bare er et citat fra Plinius, og
dernæst har disse dagsreiser Britannien til utgangspunkt og ikke Irland. I Eirik
Raude’s saga ligger Vinland 6 døgrs seilas fra Grønland. Jfr. at hos Plutarkh [De
facie in orbe Lunae, 941] ligger Ogygia fem dagsreiser vest for Britannia, og tre andre
øer nordvest derfra, hvilket også kunde bli til 6 dagsreiser. Tænker vi os bare som
et tanké-eksperiment at “huldren” Kalypso’s frugtbare ø Ogygia med vinrankene var
Vinland, så kunde de tre andre øer bli Hvitramanna-land, Markland, og Helluland i
nordvest, hvilket vilde passe. Det nordligste måtte vel da bli den ø hvorpå Kronos
holdtes fangen sovende, med “mange dæmoner om sig som ledsagere og tjenere” (jfr.
ss. 120, 143). Dr. Scisco [1908, ss. 379 ff., 515 ff.] og prof. H. Koht [1909, ss. 133 ff.]
tænker sig at Are Mårsson kan være blit døpt i Irland og har været høvding over
en kristen stamme på dettes vestkyst, hvor Hvitramanna-land kan ha været en
landsdel bebodd av lyse Nordmænd.

1 Siike eneboere dækket med hvite hår forekommer også utenfor Irland, Tre
munker fra Mesopotamien vilde vandre til det sted hvor himmel og jord møtes, og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/takeheimen/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free