- Project Runeberg -  Sveriges målare : ett standardverk över måleriyrkets män i Sverige /
14

(1946) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Målarkonsten genom tiderna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En blandning av målad imitation och äkta
material visar på ett intressant sätt ett par
andra rum på Kalmar slott, nämligen
Gyllene salen och Grå salen. Taket i det
förstnämnda rummet är enligt den framstående
kännaren av vasatidens arkitektur
professor Martin Olsson ”det utan jämförelse
förnämsta konstverk i sin art vi äga i Sverige”.
Det är indelat i kassetter med skulpterad
och målad dekoration. Ramverket är
mar-morerat i rika färger och prytt med målade
moresker i svart. Detta är för övrigt ett
av de äldsta bevarade exemplen på
marmorering vi känna. Taket är utfört 1575—76.
Dörrlister, spisöverstycket och den breda
taklisten, som indelas med fantasirikt
formade konsoler, äro icke, som man vid en
hastig blick, skulle tro, skulpterade i sten
utan skickligt imiterade i grå kalkmålning.
Italienaren Sebastiano Serlios
arkitekturbok, som varit en viktig inspirationskälla
för svensk renässansarkitektur, har även
här varit förebild för de arkitektoniska
formerna. Ornamentiken är däremot utförd
i den tyske ornamentskopparstickaren
Heinrich Aldegrevers stil.

Att målaren på detta sätt fått rycka in
för att imitera ett dyrbarare
dekorations-sätt, är som den fortsatta utvecklingen
visar, synnerligen kännetecknande för denna
tid. Man kan därför med fullt fog
framhålla den svenska fattigdomens betydelse
även för måleriets vidkommande.

Väggdekorationen i detta rum har av allt
att döma vid ett senare tillfälle
kompletterats med lösa tapeter, som hängts upp vid
högtidliga tillfällen.

Den s. k. Grå salen har ett enkelt ruttak,
och väggarna ha tydligen varit klädda med
en hög, numera helt försvunnen panel. Den
målade dekorationen ovanför denna, från
år 1585, är däremot väl bibehållen och
anmärkningsvärd såtillvida, att den är utförd

al fresco, något som var synnerligen
sällsynt under denna tid. Målningarna är
utförda av den av Johan III inkallade Arent
Lambrecht van Emden.

Av de många dekorationer, som finnas i
rum och trappor i Kalmar slott, böra de
nyligen upptäckta målningarna på
borggårdens fasader påpekas. I ristning och grå
kalkfärg ha där skulpterade
fönsteromfattningar, stenkvadrer, gesimser och lister
imiterats på ett illusoriskt och synnerligen
skickligt sätt. En på ungefär samma sätt
i kalkfärg utförd fasaddekorering har även
prytt Gripsholms slotts inre borggård. Den
förnyades vid restaureringen 1892—93, och
av denna att döma bestöd dekorationen av
rustik i bottenvåningen och rikt formade
fönsteromfattningar. Under taklisten hänga
fruktgirlander, och mellan fönstren sitta
vapenmedaljonger. Det hela är utfört i röd
kalkfärg mot vit botten och bör kunna
dateras till 1590-talet.

Mer eller mindre väl bevarade
rumsde-korationer från 1500-talet finns även i
Vadstena och Gripsholms slott. I det
förstnämnda äro de mycket förstörda, och i det
sistnämnda i de flesta fall starkt restaurerade.
Mest berömt och mest bibehållet är det
tornrum på Gripsholm, som plägar kallas
Hertig Karls sängkammare. Detta har liksom
Kungsmaket en hög, arkitektoniskt byggd
träpanel, ehuru den här är mindre och
enklare i fråga om material och utförande.
Panelen har ett lågt sockelparti, som döljes
bakom väggfasta bänkar. Ovanför dessa
framträda arkadbågar och pilastrar, som
bära upp bjälkar. Pilastrarna äro helt
målade i vitt och rött, under det att den övriga
ornamentiken, som utgör i tempera en
imitation av inläggningar, avtecknar sig mot
den omålade fur uns varmt kastan jebruna
färgton. Sockelfält och fyllningar äro
målade med schablon i svart, och orneringen i

14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmalare/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free