- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
71

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DJEFVULEN I MYSTERIET.

71

vaiimägtig. Satan och de onda englarna framställas
derföre visserligen som fruktansvärda; men i all deras
förskräcklighet dock på samma gång som komiska. Tidigt
nog förekomma väl drag af en rent naiv komik. — en
följd af den ofvannämnda realistiska rigtningen. I ett
passionsspel botar Jesus Malchi öra, och denne beder en
kamrat rycka honom i örat, för att känna, om det sitter
fast, och, derom öfvertygad, utbrister han:

’Jesus ist eiu viel guder man

er kan wol seczen oren an" **).

Men clå det komiska fullt medvetet framträder, har det
till en början vanligen en diabolisk karakter. I ett julspel
från 14:de århundradet uppträder "aili bott" (ett sändebud),
i hvilken person Mone ser början till liofnarrskarakteren
ligga. Han frambär på ett ironiskt hånande sätt trenne
gånger till Herodes för denne obehagliga underrättelser
om Jesus; hvarje gång blir Herodes vred på sändebudet,
och dennes bitande ironi drifver honom medelbart till
befallningen om det gräsliga barnamordet; skalken är kär
liksom ett stycke djefvul37). En välkommen anledning
till framställandet af djefvulen lemna påskspelen uti den
deri förekommande episoden om Kristi nederstigande till
helvetet och patriarkernas befrielse ur förhelvetet. Till
utförandet af sådana roller tog man helst de ofvannämnda
kringstrykande gycklarna, och dessa gåfvo ny utveckling
åt rollens komiska sidor. Djefvulen blef, som Gervinus
kallar honom, "die ursprünglichste Gestalt der neueren
Car-ricatur und die koniische Figur der himmlischen Bühne"38).
Så utbildades scenen om Kristi nederstigande till helvetet
till ett litet lustspel midt uti de allvarsamma påskspelen.
I Frankrike kallades dessa mellanspel "Diableries," i
Tyskland, dit de förmodligen från Frankrike kommit, "Teufel-

36) Mone, s. o. 1. s. 103. — ") Mone, s. o. I. s. 136. — as)

Gervinus, Deutsche Dichtung. II. s. 368.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free