Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jaipur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
[14
utan några bekymmer, se intet ovärdigt och förnedrande i sin
egen ställning och grubbla inte över tillvarons gåta. Att tänka
är ju, som bekant, fördärvligt för nerverna. Europeiska damer,
som i despotisk människovänlighet velat bibringa zenanadamer
något av deras egna begrepp om frigörelse och människovärde,
ha mött oförstående: zenanadamernas syn på emancipation är,
att det är underklassens kvinnor, som gå omkring fria och obe-
slöjade och bestämma över sig själva, varemot fina och förnäma
damer som de äro goshor, som stängas in; och ingen vill degraderas
till likhet med underklassen. Förresten inte så. olikt. endel
europeiska damers resonemang, särskildt tillhörande förra gene-
rationen. Eller rättare alldeles identiskt. Sens moral: låt goshorna
sina väl inhägnade paradis i fred utan att fresta dem att
smaka av kunskapens träd, och låt var och en söka saligheten
på sin egen väg utan att lägga oss i varandras metoder.
Efter den fellexioneh. var det tid att återvända, och jag og
en omväg genom en stad av förfallna gravar och övergivna tempel
hä
med vidunderliga fetischer, som numera endast aporna tillbedja.
Nu när jag väl var färdig med besöket, mötte jag min elefant,
som ett par timmar efter den överenskomna tiden kom lun-
kande med sin förare, med orientalens avundsvärda frånvaro av
nervositet. Åt den enbart förvånade föraren vinkade jag förakt-
fullt med kalla handen, nådde åter mitt häst-ekipage och kom
just i lagom tid till Jaipur för att avresa till Delhi.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>