- Project Runeberg -  Stilfølelse og stilformer : en historisk oversikt /
116

(1944) [MARC] Author: Einar Lexow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XII. Den gotiske stil

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ikke noe nytt på dette område, og derfor hadde da også
den gotiske ornamentikk vanskelig for å trenge inn her.
Selvfølgelig finnes der eksempler på rent gotiske ut#
skjæringer; men de er forholdsvis sjeldne.

Hvordan gotikken formet sig i sin seneste periode,
tiden efter 1400, kan vi vanskelig studere herhjemme.
Ti da var den allerede begynt, denne merkelige tilbake#
gang på alle områder, som ennu er det store uløste
problem i vår historie. Tilbakegangen gjør sig ikke
minst gjeldende på det kunstneriske område; der byg#
ges næsten ikke mere; malerkunst og billedhuggerkunst
stagnerer; man biir mere og mere avhengig av uten#
landsk import. Annetsteds i Nordeuropa kan man der#
imot uten vanskelighet følge stilutviklingen frem til
renessansetiden. I arkitekturen er det fremdeles buens
og hvelvets utformning, som preger helheten. Spissbuen
blir nu bredere og flatere; hvelvene blir rikere utformet
og også de flatere. Især i Nordtyskland forstod man å
utnytte disse nye former i «hallekirkene», hvor midt#
skibet og sideskibene er like høie; denne form var rik#
tignok ikke helt ny, men først nu kom den til å spille
noen rolle. Disse hallekirker med sitt sammenhengende,
for øiet næsten flate loft, får et eget rummelig, litt nøk#
ternt preg; kirken blir mindre himmelstrebende. Sam#
tidig trives en profan bygningskunst, som fremfor alt
legger an på den praktiske løsning. Derved får middel#
alderens verdslige bygninger et hyggelig og «malerisk»
utseende; regelmessighet og symmetri bekymrer man sig
lite om (fig. 59). Sengotikken er i det hele tatt mere
borgerlig og beskjeden enn den gotikk, som skapte de
store «katedraler. Men det vilde allikevel være feilaktig
å si, at stilen utviklet sig mot større enkelhet. Tvert#
imot, den gotiske stil utvikler sig i retning av større
og større rikdom, større og større uro i det dekorative.
Meget betegnende kaller franskmennene denne sen#
gotiske stil «flamboyant», flammende. Hvor man før
hadde nøiet sig med et ganske enkelt geometrisk mas#
verk, der lager man nu et fantastisk virvar av krum#
mede staver, som gjerne danner «fiskeblærer», d. v. s.

116

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:16:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stilfole/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free