- Project Runeberg -  Stilfølelse og stilformer : en historisk oversikt /
62

(1944) [MARC] Author: Einar Lexow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Rom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VIII. ROM

Om det er romerne selv eller de hellenistiske folk
i de indre middelhavsland, som har utformet den
romerske stil, kan være usikkert. Men det er iallfall
romernes verdensrike, som har gitt denne stilen sin
utbredelse, og efter romerne har stilen fått sitt navn.
Dens grunnlag er den greske stil, og i forhold til den
er den ikke særlig original. Romerne og de helleni#
stiske folk har i det hele tatt ikke skapt mange nye
former; deres styrke ligger i berikelsen og bearbei#
delsen av det overleverte.

Bare på ett punkt har romerne tilføiet noe vesent#
lig nytt; de er de første som innfører buer og hvelv
i den egentlige arkitektur. Hittil hadde disse ført
en skjult tilværelse i underjordiske ganger og enkelte
birum; nu biir de det centrale i arkitekturen. Det
fører selvfølgelig til, at de romerske bygninger kan
bli langt rikere og mere komplisert enn de greske.
I virkeligheten er dette en radikal forandring, men
mere av teknisk enn av kunstnerisk art. For den med#
fører ikke noen betydningsfull nydannelse av stil#
formene. Riktignok blir søilen nu mindre nødvendig
enn i den greske tid, men allikevel bibeholdes den
som dekorativt ledd. På en typisk romersk bygning
som Kolosseum i Rom er således hele ytterveggen
dekorert med et system av søiler, som her anvendes
som innramning for de rundbuede åpninger (fig. 29).
Her kan man også iaktta et trekk, som viser romernes
evne til å utnytte de givne former. For å skape rikdom
i arkitekturen har de nemlig tatt alle de tre greske søile#
ordener i bruk, nederst den enkle doriske, derover
den lettere joniske og øverst den livfulle korintiske.
Rekkefølgen viser et skarpt blikk for det karakteris
stiske ved de forskjellige former. Imidlertid er ikke
søilene meget korrekte; forholdene er slankere enn hos
de greske forbilleder, spesielt for den doriske søiles
vedkommende, og kanneleringen er sløifet, et trekk,
som vi ofte finner igjen i romersk arkitektur.

62

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:16:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stilfole/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free