- Project Runeberg -  Stilfølelse og stilformer : en historisk oversikt /
34

(1944) [MARC] Author: Einar Lexow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Egypten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mens stengelsøilene derimot ofte buer sterkt ut nedentil.
De søiler, hvis kapitél er formet som øverst utadsvungne
palmeblad, har også som oftest et ganske enkelt skaft
(fig. 10 b). Ved siden av disse former forekommer også
i den tidlige tid ganske enkle, mangekantede søiler uten
kapitél, men med en liten plate øverst, og senere rikere
former med oprullede bladender (volutter).

Men søilene var ikke det eneste, som bragte liv i den
tunge egyptiske arkitektur. Veggenes utsmykning gjorde
likeså meget. Denne utsmykning dekker veggene rent
teppeaktig; den er ikke samlet på enkelte punkter for å
fremheve dem arkitektonisk. I grunnen har den ikke
noe med arkitekturen å gjøre; den skal ikke smykke; den
er der, fordi den betyr noe. Den består nemlig av bil*
leder og innskrifter, som har religiøs og magisk betyd*
ning. Allikevel virker den dekorativ. Det kommer av
den klare stiliserte form egypterne gav sine billeder og
sin skrift. Ikke minst virker skriften utmerket; de egyp*
tiske hieroglyfer var jo som all primitiv skrift billedtegn.
Og billedene, som er fordypet eller hugget i ganske flatt
relieff og rikt bemalt i enkle farver, senere også bare
malt, søker aldri å gi noen dybdevirkning; alt ligger
i ett plan, og det hele egner sig derfor fortreffelig
som dekorasjon. Som oftest er billedene inndelt i
rektangulære felter og ordnet i flere rekker over hin*
annen. Også her viser sig egypternes forkjærlighet for
de rette linjer og for den rette vinkel. I figurstilen mer*
ker vi den samme streben efter tydelighet, som utmerker
hele den egyptiske kunst; overkroppen sees alltid en
face, selv om hodet og benene er stillet i profilstilling
(fig. 9). Det kommer ikke av udyktighet, flere tidlige
eksempler viser, at de har tenkt på å fremstille hele
figuren i naturlig profilstilling, men dette har de igjen
gitt op, tydeligvis fordi de foretrakk den fremstillings*
måte, som tillot dem å ta alt med. Det samme gjelder
øinene; også de er alltid sett rett forfra.

Figurscenenes arrangement viser, at egypterne ikke
nøier sig med den palæolitiske tids komposisjonsløse
naturalisme, men har overført flere av ornamentikkens

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:16:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stilfole/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free