- Project Runeberg -  Stilfølelse og stilformer : en historisk oversikt /
8

(1944) [MARC] Author: Einar Lexow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Innledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tingene deres fellespreg. Formene derimot går ofte i
arv; således lever renessansetiden høit på de former,
som den antikke tid hadde skapt; men stilfølelsen er
en annen. Hver tid tar noe i arv fra tidligere stilarter;
enkelte motiver lever videre gjennem tusener av år.
Det er nettop ved å følge slike detaljer, at vi kan på*
vise den store sammenheng gjennem hele stilhistorien.
På alle punkter kan vi iaktta denne sammenheng; vår
tids stil nedstammer gjennem mange mellemledd direkte
fra stenalderens og fra Egyptens kunst. Dette merke*
lige slektskap mellem stilartene, som er noe av det
interessanteste ved hele stilhistorien, gjelder dog især
vår européiske kulturkrets og den nærmeste orient.
Kommer vi derimot til det fjernere Østen, til Kinas og
Japans kunst, biir det vanskeligere å påvise noen
sammenheng med vårt område, og går vi videre til
Amerikas gamle kulturfolk, kan vi i det hele tatt neppe
spore noen sammenheng. I denne lille oversikt skal
vi derfor bare ta med det, som direkte har forbindelse
med vår egen stilhistorie, idet vi ser bort fra alle andre
kulturområder. Riktignok har østasiatiske innflydelser
ved flere leiligheter spilt en viss rolle i vår stilutvikling;
men den er dog ikke av så avgjørende betydning, at vi
av den grunn behøver å trekke Kinas og Japans kunst
inn i fremstillingen.

Derimot kan det ha sin interesse, at vi stanser et
øieblikk ved Meksikos eiendommelige og rike for#
historiske kunst. Her møter vi nemlig enkelte av de
samme motiver, som vi senere skal lære å kjenne i
egyptisk og gresk ornamentikk, spesielt bølgeornamen#
tet og mæanderen. Dette viser oss, at der iallfall ikke
behøver å være noen sammenheng, når vi treffer det
samme motiv på to forskjellige steder; det kan være op#
stått begge steder uavhengig av hinannen. Men dette
gjelder bare ganske enkle geometriske motiver, og det
kan umulig få noen innflydelse på opfatningen av den
store sammenheng innen vårt eget kulturområde. Det
nytter ikke å henvise til de meksikanske ornamenter
og hevde en lignende uavhengighet, når vi treffer ens?

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:16:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stilfole/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free