Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
medmenniskorna i allmänhet. Somliga blifva så totalt
inåtvända, att de andligen »gått i kloster», och
deras yttre blick tillslutes för hela verlden med
alla dess synder och — pligter, samtidigt med att
deras inre blick öppnas för meditationen och
Thomas a Kempis. Andra åter erfara ett motsatt
inflytande. De få ett oöfvervinneligt begär att
disputera med olika tänkande om andliga ting och
subtiliteter. De löpa omkring — med förlof sagdt —
likt fromma ulfvar, sökande att uppsluka
fritänkare och skapa proselyter. De fylla heliga och
profana rum eller tillfällen med sina gudliga ord
och åthäfvor, hvilka icke alltid hafva omvexlingens
behag eller en sund beräknings hemul. Det fins
äfven sådana, hos hvilka den naturliga
ofördragsamheten i lynnet icke utplånats, utan blott antagit
en ny färg i och med deras nya sinnesriktning;
dessa föredraga bland de särskilda emblemerna af
gudsfruktan afgjordt den andliga gisseln, men då
katoliken merendels använder den till att piska sig
sjelf, så använda våra protestanter den merendels
till att piska sin nästa.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>