- Project Runeberg -  Praktverket. Jubileumsarbete för Stockholmsutställningen 1897 /
24

(1897) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

65. TURISTPAVILJONGEN.

PAVILLON DES VOYAGEURS. TURISTENHAUS. TOURIST PAVILION.

kunna upptaga kritik af
här. Vi gå derifrån med
det fasta beslutet att
egna en hel dag en annan
gång till besök bland
konstverken och gå,
beundrande den vackra
byggnadskomplexen, in
på Arméns utställning.

Denna byggnad, hvars
fasad säkerligen är
utställningens stiligaste,
innehåller en mångfald
intressanta saker till
krigets förhärligande. Det blir derför en mycket behaglig omvexling att besöka
den stora Maskinhallen tätt intill, symbolen af fredens storverk.

Denna väldiga byggnad, som äfvenledes har Boberg till mästare, består
af ett enda hvalf med 40 meter spännvidd, är 140 meter i längd och har
en golfyta af 10,000 qvadratmeter. Man häpnar också när man besöker
densamma. Synnerligast från de breda, härliga läktarne tar sig densamma
utmärkt ut, med sina charmanta montrer och jättestora maskiner. Ett besök
när maskinerna äro i gång är rent af öfverväldigande.

Vi lemna surret och bege oss åter ut bland byggnader i alla stilar,

66. KONSTHALLEN.

HALLE DES ARTS. KUNST GEUÄUDE. ART BUILDING.

»Och allt detta finner man på den lilla plats som ännu nyligen hette
Fram-näs! Det är underbart huru den platsen kunnat i hast omskapas till gamla
Stockholm, med Stortorget, Storkyrkan och gamla slottet m. m. Men
omskapandet har skett med rent af snillrik säkerhet och med ett förunderligt
lyckligt reducerande af måtten, så att ingenting ser småaktigt ut. Ingenting gör
intryck af leksak, utan är allt illusoriskt återgifvande verkligheten.»

Det är med den största saknad men vänder »Gamla Stockholm» ryggen,
men det är ju så mycket annat vi måste se. Sålunda ha vi den verkligt
intressanta norska fiskerihallen, skogsutställningens egendomliga,
granrisomvi-rade byggnad, hoptimrad af skogens jättefuror, hvilkas lof den skall få
främ-lingarne att höja vid besöken i den intressanta
byggnaden. Ett stycke från denna ligger teaterutställningens
ljusa, luftiga byggnad och bredvid den Biologiska museet
med sina intressanta samlingar ur djur-, mest
fogel-verlden. Så gå vi förbi den pittoreska jagtpaviljongen.

Dermed ha vi endast att gå öfver en kort bro för att
nå utställningens andra område, det hvilket främst bland
sig räknar Konsthallen (ill. 66) och Arméns och Flottans
utställningen.

Konsthallen, utställningens med all säkerhet
härligaste byggnad, är ritad af den alltid lycklige arkitekten
Boberg. Den mäter 1000 meters golfyta och innehåller i
sina många med takljus belysta salar verkliga skatter af
konst från Europas alla kanter, hvilka vi naturligtvis ej

en del af den mest groteska natur såsom Bofors’, föreställande ett pansartorn
med ett par väldiga kanoner riktade mot de gående, Finspongs
utställnings-byggnad, i form af ett par projektiler, de Lavals ångturbin och
jernhand-laren Rosengrens vackra villa (ill. 69), innehållande en utmärkt liten välordnad
utställning af hvad till jernvarubranchen hör.

Dermed ha vi besett sjelfva området och det är alldeles nog för ett första
besök. Det återstår att ge sig på specialstudier och förvisso behöfves det
månader för att grundligt göra detta, så mycket storslaget döljer sig inom denna
stad, som är rest för några månader, till konstens och industriens rättvisa
förhärligande, men hvilken förtjenade att stå qvar år efter år, till studium för
de unga och till sjelfkritik för de äldre.

Men så kan ej få bli, derför är det ingen stund
för tidigt att uttala ett nationens samfälda tack till de
konstens och industriens män, hvilka hvarken tycks
ha skytt möda eller kostnader, för att visa ett värdigt
Sverige inför främlingarne, och dernäst ett tack till
de män, främst h. k. h. kronprinsen, hvilka ledt det
hela och vetat kring sig fylka män, hvilka på ett så
glänsande sätt, som här, vetat att tillfredsställa de
ledandes fordringar och skapat 1897 års Konst- och
Industriutställning.

D. B.

67. RÖDA KORSETS PAVILJONG.

PAVILLON DE LA FABRIQUE RÖDA KORSET.
AUSSTELLUNG DER FABRIK RÖDA KORSET. EXHIBIT
OF THE MANUFACTORY RÖDA KORSET.

68. LILJEHOLMENS STEARINFABRIKS UTSTÄLLNING.
l’eXPOSITION DE LA FABRIQUE STEARINE DE
LILJEHOLMEN. AUSSTELLUNG DER STEARIN-FABRIK VON
LILJEHOLMEN. EXHIBIT OF THE LILJEHOLMEN
STEARINE FACTORY.

69. JERNHANBLAREN J. ROSENGRENS PAVILJONG.
PAVILLON DU FE RR O NT ER J. ROSENGREN. AUSSTELLUNG
DER EISENHÄNDLER J. ROSENGREN. IRONMONGERY
EXHIBIT OF J. ROSENGREN.



t.



INNEHÅLL

Stockholm. 15 Maj 1897. Poem af Daniel Fallström.
Till konung Oscar II. Poem af Henrik Wranér.
Stockholm. Skildring af Emil Norlander.

Stockholms omgifningar. Kåseri af Traveller.

op



Prins Eugen såsom konstnär. — Kronprinsens
hels-ningstal till deltagarna i Nordiska musikfesten.
Kantat vid invigningsfesten. Af Carl Snoilskij.

På utställningen. Af D. B.

Sthlm, Iduns Tryckeri Aktieb. 1897.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:13:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sthlm97pr/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free