- Project Runeberg -  Stora teatern i Göteborg 1893-1929 /
152

(1929) [MARC] Author: Axel Fromell - Tema: Göteborg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Spelåren 1893-1929

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Osten vigde sitt liv. I flere år spelade han nu på skilda platser
i Amerika och kom så över till Tyskland, där han vid olika
teatrar, även i storstäderna, på scenen gav liv åt sådana
dramatiska gestalter som Hamlet, Otello, Egmont m. fl. 1885
återvände han till Göteborg, där han på Stora teatern firade
verkliga triumfer både i den tragiska genren som t. ex.
Otello och i lättare gods, främst i Dumas’ Kean och i tyska
lustspel.

Det blev den svenska landsorten som blev fältet för von der
Ostens senare verksamhet som teaterledare och skådespelare, och
härunder gästade han med sitt sällskap titt och ofta Stora
teatern. Tiden gick så, och von der Osten spelade alltjämt med
samma heliga och brinnande kärlek till Thalia, omgiven av en mer
eller mindre konstnärlig ensemble och under växlande lycka. På
nyåret 1905 ådrog han sig en häftig förkylning, som snart
övergick i lunginflammation, och inte nog med detta, fick han ett
slaganfall som berövade honom talförmågan. Hans sällskap
upplöstes, och själv måste von der Osten låta lägga in sig på
lasarettet i Oskarshamn, där han dog den 13 april.

von der Osten var som människa oerhört omtyckt inte bara
av sina sujetter utan också över huvud av alla som han kom i
beröring med. Att han städse strävade efter en konstnärlig
verkan, torde varit obestridligt, om ock förhållandena gjorde, att
han ibland icke nådde det resultat, han åsyftat. Med ett aldrig
svikande jämnmod bar han de senaste årens motgångar, och hans
glada lynne förfelade icke att göra sig gällande, även då kampen
för tillvaron syntes rent hopplös. Och även då sökte han
alltid göra det bästa möjliga för sina underlydande.

Den i främmande land bortgångne teaterdirektören sörjdes av
tre döttrar, vilka i Tyskland ägnat sig åt scenen. Hans
älsklingsbarn, »hans avgud», var den förstfödda Eva, numera berömd
operasångerska i Tyskland och i äktenskap förenad med
barito-nisten, kammarsångare Plaschlce.

Eva von der Ostens namn nämndes i förfjol i samband med
framförandet på Stora teatern av Poldinis opera
Förlovnings-festen. Hon kreerade nämligen det kvinnliga huvudpartiet på
tysk scen. Vi torde därför i detta sammanhang alltid kunna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:12:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stgbg/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free