- Project Runeberg -  Sophie Hagman och hennes samtida /
75

(1911) [MARC] Author: Carl Forsstrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nämligen år 1773 såsom medlem af den första balettuppsättningen vid den af Gustaf III nyskapade nationalteatern. Ehuru blott tolf år gammal — för så vidt uppgiften om hennes födelseår är riktig — anställdes hon genast såsom sekunddansös och befann sig under Gallodiers chefskap i ett sällskap, som räknade flera af tidehvarfvets mest framstående förmågor inom den koreografiska konsten, såsom de förut vid den franska truppen anställda madame Soligny och mademoiselle Ninon Dubois eller Le Clerc, hvars frånfälle i maj 1779 föranledde ett sorgekväde af Kellgren, den utmärkte premiär-dansören Frossard, den sedermera som hofdansmästare uppmärksammade Charles Sagnier m. fl. Här funnos sålunda farliga medtäflare om publikens ynnest, men Charlotte Slottsberg gjorde sig tidigt bemärkt, och redan i juli 1773 spår Gjörwell i ett bref till frih. A. G. Leijonhufvud, att »vår unga mamsell Slottsberg blir en af de första dansöser», samt tillägger, att hon »aldrig sätter sin fot på theatern utan de säkraste applaudissements ifrån kungliga logerna och amphitheatern».

Charlotte Slottsbergs teaterbana hade sålunda under gynnsamma auspicier tagit sin början för att med ett par afbrott fortgå till framåt midten af 1790-talet, men fastän den erbjuder åtskilligt af intresse, som bör anföras för att fullständiga kännedomen om hennes personlighet och verksamhet, var det dock snart en annan sida af den sistnämnda, som skulle ådraga henne ännu mer uppmärksamhet af såväl samtiden som eftervärlden.

Hvad som här ofvan anförts i skildringen af Sophie Hagmans lefnad om farorna i teaterlifvet för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:00:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sophieh/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free