- Project Runeberg -  Svenska män och kvinnor : biografisk uppslagsbok / 6. P-Sheldon /
42

(1942-1948) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Pauli, Georg - 5. Pauli, Hanna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paues 42 Pauli

Georg och Hanna Pauli.

1935 i Saltsjö-Storängen, Nacka skn,
Stockholms län. Föräldrar:
apotekaren och fabrikören August Ferdinand
P. och Maria Laurentia Augusta
Gagner. Sonsons son till P. 2. — Efter
läroverksstudier i Jönköping
studerade P. vid Konstakad. 1872—75 och

1878—79. Han vistades i Frankrike
1875—78 och 1882—86 samt i Italien

1879—82, 1887—88 ocli 1897—98. I
oppositionen mot Konstakad. 1880
var han en av de drivande krafterna,
och lian var 1886—91 led. av
Konst-närsförb., vars v. ordf. han var 1886
—88 och ordf. 1889—91. Han var
föreståndare för Valands målarskola i
Göteborg 1893—97. Ären 1911—12
undervisades han i kubismens teorier
på André Lliotes målarskola i Paris.
Han var 1897—1905 bosatt i
Stockholm och därefter i Saltsjö-Storängen.
•— P:s åttiotalsmåleri ansluter ganska
nära till det franska friluftsmåleriet
av typen Bastien-Lepage, Lhermitte
eller Jules Breton, med dess
gråstämd-het, klara atmosfär och detaljrika
saklighet. Motivet är ofta socialt

färgat eller liar ett anekdotiskt
inslag ("Konstkritik, motiv från
Venedig", 1881, "Romerska ammor" 1888,
båda i Göteborgs mus., "Vid
sjukbädden" 1884, Nat. mus.). Uetta
naturalistiska valörmåleri övergav P. på
lS90-talet för en syntetiserande
linjestil, närmast inspirerad av Puvis de
Chavannes idealistiska muralmåleri
("Legend" 1890, Folkets hus,
Stockholm) . Det sv. nittiotalet är för övrigt
märkligt förebådat i hans
"Spinnerska från Capri" (1880, Nat. mus.).
Under 1900-talet registrerade P.
lyhört de nya konstströmningarna. Han
blev under 1910-talet en introduktör
av André Lhotes moderata, analytiska
kubism och blev också en repr. för
tjugutalsklassicismen genom sin sista
italienskt ideala, plastiska stil. — P.
är betydelsefull som pionjär för
1S90-talets renässans på
monumentalmåleriets område. Hans första relativt
illusionsbundna monumentalstil
utbildades genom ingående studier av
Puvis de Chavannes och klassisk
italiensk konst (pannåer i olja med

backanalmotiv för Hotell Rydberg
1891, freskerna "Handel och sjöfart"
och "Konst och vitterhet" för
Göteborgs musei trapphall 1895, fresken
"Midsommar", Södra latinläroverket,
Stockholm, 1900, freskerna
"Malmbrytning", "Åkerbruk" m. fi. för
Riksbankens stora sal 1906 och al
secco-målningen "Maj är välkommen" för
östra realläroverket, Stockholm,
1909, m. fi.). Med ledning av Lhotes
kubism sökte han sig fram till en till
ytan ocli arkitekturen strängare
bunden stiliserad dekoration (al
secco-målningar i Jönköpings läroverk 1912,
Tekn. högskolan 1917 och
kassakontoret i Stockholms stadshus 1920).

— P. liar illustrerat Selma Lagerlöfs
"En herrgårdssägen" (1899) och
"Gösta Berlings saga" (1903). Åren
1917—21 utgav han den stridbart
radikala konsttidskr. "flamman". En
viktig källa för kännedomen om det
samtida konstlivet är P:s spirituella
skrifter, som ge en blandning av
minneskrönika och konstteoretisk debatt:
"Konstnärsliv och om konst" (1913),
"I Paris" (1915), "Väggmåleri"
(1920), "I vår ungdom" (1925) m. fi.

— P. kritiserades redan tidigt av sina
kolleger för sin alltför starka
recep-tivitet. Hans konst får gärna i sin
mångfald av fasetter ett opersonligt,
halvengagerat drag. Genom sin
sprudlande intelligens och förmåga att
entusiasmera kom lian emellertid att
spela en central roll för
Ivonstnärs-förb:s generation. — P. är repr. i Nat.
mus., Göteborgs, Malmö och
Jönköpings mus., prins Eugens samling.
Waldemarsudde. samt Ateneum,
Helsingfors. — Gift 18S7 med
målarinnan Hanna P.. f. Hirsch (P. 5). R. S.

5. Pauli, II a n n a. målarinna, f. 13
jan. 1864 i Stockholm, † 29 dec. 1940
i Saltsjö-Storängen, Nacka skn,
Stockholms län. Föräldrar:
musikförläggaren Abraham Hirsch och Pauline
Meyerson. — P. studerade vid A.
Malmströms målarskola för damer
1875 och vid Konstakad. 1881—S5
samt vistades i Frankrike 1885—87
och 1913—14 och i Italien 1S87—S8,
1897—98 och 1906—07. Hon utställde
i Stockholm separat 1923 och tills,
med maken och prins Eugen 1933. Hon
tillhörde Konstnärsförb. 1886—91 och
var dess v. ordf. 1890—91. — P. var
framför allt porträttmålare. Hon
skolades på 1880-talet i Paris i det
franska naturalistiska valörmåleriet,
Genom att. fånga sina modeller i
okonventionella poser, genom djup ocli
rymd i rumsskildringen ocli genom ett
starkt intresse för belysningseffekter
lyckades hon ge sina porträtt en stark
illusion av omedelbart liv ("Wäinö
Soldan" 1887, Göteborgs mus., "Dolce
far niente; porträtt av G. Pauli" s. å.,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:32:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smok/6/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free