- Project Runeberg -  Handbok i Svenska Kyrkans Historia /
287

(1892) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.









DIPPELIANISMEN. 287



anförtrodda hjord både uti lära och lefverne en förebild och
eftersyn vara»,

Man finner, huru regeringen ådagalade både allvar och
klokhet, för att stäfja den uppkomna oron i kyrkan. Huru
man än för öfrigt må bedöma den åtgärd, som vidtogs, säkert
är, att konventikelplakatet var ett hårdt slag för pietismen
och ett stort hinder för dess vidare utbredande.

§ 132. Dippelianismen.

Samma år, som nyssnämnda plakat utfärdades, väcktes
en ny och farligare rörelse genom JOHAN KONRAD DIPPELS
ankomst till Sverige. Denne äfventyrare, hos hvilken
svärmeriets vantro stod i sällsam förbindelse med rationalistisk
otro, var född 1673 på slottet Frankenstein ej långt från
Darmstadt och hade länge studerat vid universitetet i Gzessen.
I moraliskt afseende en temligen tvetydig person, var han
såsom mångkunnig lärdomsidkare en uppblåst och högmodig
man, som i striden mellan de orthodoxe och pietisterna stälde
sig först på den ena och så på den andra sidan, men
omsider öfvergaf begge lägren och menade sig intaga en
sjelfständig, öfver de kämpande partierna upphöjd ståndpunkt.
I verkligheten var han dock temligen osjelfständig, enär han
särskildt genom sitt umgänge med Gottfried Arnold hade låtit
föra sig in på en betänklig villoväg samt mer och mer
fördjupade sig i den gamla mystiska religionsåskådningen, ehuru
han, i likhet med Paracelsus och andre theosofer, bragte
henne i förbindelse med astrologi och alkemi. Nu vände
han sig afgjordt emot de orthodoxe, till hvilkas parti han
tidigast hade slutit sig, och om han än icke öppet bröt med
pietisterna, hvilkas syften han något senare syntes dela, så
kunde dock de mera klarsynte snart öfvertyga sig om, att
han icke heller längre stod qvar på deras ståndpunkt.

När Dippel hunnit stadga sina nya meningar, började
han under det antagna namnet CHRISTIANUS DEMOCRITUS
utgifva fere skrifter, 1i hvilka han angrep kyrkans män och
deras lärouppfattning, ofta på ett satiriskt och hånande sätt.
Mest bekanta äro hans år 1698 utgifna s. k Papismus
protestantium vapulans samt den sammanfattning af åtskilliga
för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:08:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skh/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free