- Project Runeberg -  Skapelse og utvikling : nyorientering i utviklingslæren med særlig henblik paa vitalisme og religion /
22

(1927) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Opstaaen og skapelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

ningsprocessen gir uttryk for den værdistigning, som
vi forbinder med det egte utviklingsbegrep. Dette
er imidlertid spørsmaal, som vi i en anden
sammenhæng vil behandle temmelig utførlig.

Før vi forlater v. Wiesner vil vi merke os hans
interessante bestemmelse av begrepene „opstaaen" og
„skapelse". Det er klart, at mutationene netop paa
grund av sin pludselighet ikke kan indregistreres under
begrepet utvikling. De har karakteren av en opstaaen,
men ikke av den „sedvanlige opstaaen", hvorved der
pludselig dannes uforanderlige kemiske legemer. Hvor
der pludselig dannes en ny plante- eller dyreart
bruker derfor v. Wiesner betegnelsen ,,ny opstaaen".
Mens der ved den sedvanlige opstaaen som regel
indtrær uforandrethet, efterfølges al nyopstaaen av
utvikling. Begrepet „nyopstaaen" tilhører endnu det
naturvidenskapelige omraade, mens begrepet
uropstaaen" fører os ind i metafysiken. Ti ved
„urop-staaen" maa man forstaa den oprindelige skapelse,
som vel „til alle tider vil være utilgjængelig for den
menneskelige forstaaelse", v. Wiesner hører ikke til
de naturvidenskapsmænd, som avviser
skapelsesbegre-pet. Han nævner Fechner, Du Bois Reymond,
Weis-mann og Bütschli som eksempler paa
naturvidenskapsmænd, som offentlig har erkjendt
skapelses-begrepets berettigelse og tilføier, at talrike moderne
naturforskere deler denne anskuelse, selv om de ikke
har git offentlig uttryk for den. Med bifald citerer
han den bekjendte filosof professor Støhr, som
fremhæver, at skapelsestroen ingenlunde staar i strid med
de naturvidenskapelige kjendsgjerninger eller med den
naturvidenskapelige lære om energiens konstans.
„Antar man en skapelse, maa man tænke sig, at den
foregaar fortløpende til ethvert tidspunkt. Derfor
kalder man jo Gud „verdens skaper og opholder".
Verden vilde øieblikkelig forsvinde, hvis den ikke
stadig blev skapt paany, og verdens opholdelse bestaar
i skapelsesaktens stadige fortsættelse, som indbefatter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:04:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skapelse/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free