Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - England under drottning Viktoria: Punch
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
PUNCH.
189. Dundreary Row—Hyde Park.
Said one Dundreary to another Dundreary: "By Jove! It’s awfully jolly; ain’t it?"*
Teckning af Leech. 1863.
Då John Leech 1864 afled, blef det verklig landssorg. Sir Jolin
Millais, den berömde engelske målaren, en af Leechs närmaste
vänner, har afbildat den sympatiske skämttecknarens fina,
melankoliska ansikte(bild 180). Liksom mänga humorister ledLeech ofta
af svårmod. Thackeray — hans kamrat sedan ungdomen och
själf äfven skämttecknare — brukade undra öfver hvad Punch
skulle bli utan Leech; om han hade lefvat, skulle han fått se en
gemensam vän till dem båda, Charles Keene, utveckla sig till
en större konstnär än Leech varit. Men då Thackeray och Leech
åto sin middag och samspråkade under den jättehöga asken i
Leechs trädgård vid Kensington High Street, voro dessa två de
båda främsta representanterna för engelsk skildringskonst af det
dagliga lifvet i ord och bild under 1840- och 1850-talen.
Irländaren Richard Doyle (1824—1883) föddes i London.
Hans far, John Doyle (märket H. B.), var bekant som politisk
* Snobbrännan i Hyde-Park. — Den ene snobben till den andre: De här är
lammefan flott, eller hur?»
243
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>