- Project Runeberg -  Från det hungrande Ryssland /
227

(1893) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Gerda Tirén, Johan Tirén - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XVIII. Påskhelgen på stepperna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ställes under sång, musik och en mängd ceremonier. I
samband med dessa religiösa ceremonier förekomma i många
fall bruk, som vitna om hednisk vidskepelse. Så t. ex.
brukar folket på vissa orter under påsknatten besöka sina
anhörigas grafvar, på hvilka de lägga matbitar eller hälla ett
glas bränvin, »om man så hafva kan», alt i den tron, att de
döda under denna natt vakna till lif, stundom äfven stå upp och
vandra omkring. Bönderna berätta, att de kunna höra de
döda vända på sig i sina grafvar under denna natt, om de
lägga örat mot grafven och lyssna; eller att de kunna höra
dem tala eller äfven träffa dem personligen o. s. v. Då så
mycken hunger var rådande bland de lefvande, skulle man
kunnat tycka, att folket ej skulle haft något öfrigt att gifva
de döda, men det är icke alls otroligt, att både bröd och soppa
af det »underbara amerikanska mjölet», som utdelades till
påsken, serverades på kyrkogården åt mer än en af dem, som
hungrat ihjel under vintern!

Påskdagen randades klar och skön. På morgonen
åter-kornrno kyrkobesökarne, och några af det inbjudna
sällskapet ankommo från olika håll, alla med de bedröfligaste
underrättelser om hungersnödens och sjukdomarnes härjningar.

På påskdagen helsar man hvarandra med orden: »Kristus
är uppstånden/» (Christos voskresje!) och en kyss, och denna
helsningsformel begagnas sedan fortfarande i 40 dagar, icke
blott då man träffas utan äfven i början af bref, hvad de nu än
må handla om, samt affärshandlingar och vid hvarje högtidligt
tillfälle. Bland den bildade klassen iakttages detta såväl
som andra kyrkliga bruk blott undantagsvis. I sjelfva
verket bry sig numera de bildade ingenting om kyrkan och
dess ceremonier, utom då de äro tvungna, såsom t. ex. vid
vigsel och begrafningar, hvadan de också af bönderna anses
hylla någon särskild religion. De hafva visserligen äfven de
i de flesta fall helgonbilder i sina hem, men aldrig eller
ytterst sällan korsa och buga de sig inför dem.

Den okonstlade hjertlighet och oinskränkta frikostighet,
hvarmed vårt värdfolk undfägnade oss med det bästa af hvad
huset förmådde — drag, som äro oskiljaktiga från den äkta
ryska gästfriheten — bidrogo i hög grad att göra denna påsk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:51:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjhungryss/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free