- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
180

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjælen som transcendent væsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

180

Sjælen som transcendentalt jeg

av Lipps’s lære om sjælen. Men han har ikke git noget
præcist svar paa spørsmaalet om hvad det individuelle
bevissthets-jeg egentlig er, og i hvilket forhold det staar
til sit reale substrat: sjælen. I sin <-Leitfaden der
Psy-chologie» skjelner han mellem en beskrivende og en
forklarende psykologi, og i den beskrivende psykologi
behandler han bevissthets-jeget eller det umiddelbart
oplevede, primære jeg. Dette bevissthets-jeg opleves, sier
han, i alle bevissthetsoplevelser som det der oplever
oplevelserne. Men vi faar ingen helt klar besked om
hvorvidt vi med dette primære jeg skal forstaa selve
bevisstheten eller et fra selve bevisstheten forskjellig subjekt,
hvortil vi i og gjennem bevisstheten henfører vore
oplevelser. Antagelig maa vi ha ret til at anta at han
mener et fra selve bevisstheten skjelnelig subjekt. Lipps
har imidlertid ikke anvendt sin skarpe analytiske evne
til en klar sondring mellem bevisstheten og det jeg hvortil
bevisstheten henviser, hvorav følgen blir at bevissthet
og primært jeg eller bevissthets-jeg fly ter sammen. Han
skriver: Det at en oplevelse tilhører en bevissthet er det
samme som at den tilhører eller forekommer i et jeg. Den

egentlige betydning av ordet bevissthet er «jeg»____Dette

jeg eller bevissthets-jeg danner i hvert enkelt øieblik av
vort liv en enhet, og gjennem alle paa hinanden følgende
øieblikke av vort liv danner det en identisk linje. Dets
tilværelse bestaar i oplevelsen av sig selv.

Mens Lipps saaledes i den beskrivende psykologi
behandler det primære jeg eller bevissthets-jeget, gaar
han i den forklarende psykologi ut over dette til det
transcendente jeg eller den reale sjæl som bærer av det
empiriske, bevisste jeg. Han mener at vi nødvendigvis
maa postulere en slik real sjæl som bevissthets-jegets
bærende grund, og skriver: «Min sjæl er den i og for sig
ubekjendte reale forutsætning for tilværelsen av mine
bevisste oplevelser, altsaa for tilværelsen av mit bestemte
individuelle jeg. Den er det reale noget som bevirker
at dette eller hint jeg overhodet eksisterer.»
Bevissthets-jeget forholder sig til sjælen i og for sig som hjernens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free