- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
89

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Det professionella kvinnliga shamanväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 89
man ur husmodrens hand, begagna kvinnodräkt som prest-
skrud, bära håret oklippt och upplagdt på kvinnovis samt under
shamanerandet låta det i likhet med de kvinliga shamanerna
fladdra fritt.
Vidare är att märka, att äfven bland fornasiaterna den spe-
ciella shamangåfvan framträder oftare hos kvinnor än hos män.
“Kvinnan är af naturen shaman, hon behöfver ej förbereda sig“
(för kallet), förklara manliga tschuktschiska shamaner, och i själfva
verket är ock den kvinliga shamankandidatens förberedelseperiod
vida kortare och mindre påkostande än den manliga kandidatens.
(Buktalerikonsten, som öfvas bland manliga shamaner, förekommer
dock icke bland de kvinliga). De kvinliga shamanerna anses
ock här, såsom bland flera andra stammar, vida mäktigare än de
manliga, men deras shamanistiska förmåga anses å andra sidan
hos vissa stammar, t. ex. bland tschuktscherna, vara af lägre art.
Som orsak härtill anföres, att andekraften försvagas genom barns-
börden. En ung kvinlig shaman förlorar sålunda efter sin första
barnsbörd i betydande grad sin shamanistiska förmåga, som
ej återvänder förr än efter lång tid.1 Under menstruationen få
kvinnor ej ens vidröra shamantrumman.
Trosstjanski uppger, att bland kamtchadalerna funnos en-
dast kvinliga shamaner, af hvilka några, enligt Krashenninikoffs
otydliga framställning, voro ett slags nunnor. Enligt Bogoras
voro likväl dessa “nunnor", kojektschutch, “könsförvandlade man-
liga shamaner".
Rörande den egendomliga, i ett föregående kapitel berörda
“könsförvandlingen", som alltid sker på grund af uppenbarelse
under extasen och därför synes stå i samband med en primitiv
aniinistisk shanranism, förtjenar bemärkas, att till kvinnor “för-
vandlade" manliga shamaner bland tschuktcherna anses vara de
kraftigaste, då däremot till män "förvandlade" kvinliga shamaner
icke alls omtalas.2
1 Alla yttre föremål, som stå i samband med människors eller djurs fö-
delse, anses värka ödeläggande på den shamanistiska andekraften äfven hos
män. Om man t. ex. med ett grästrå, doppadt i flödet från en moder, som
nyss födt, berör en ung shamankandidats panna, “återvänder’1 han genast till
sitt förra lefnadssätt.
2 Att denna “könsförvandling" skulle härleda sig från en högre uppfattning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free