- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
47

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Det professionella shamanväsendets utveckling - 1. Primitiva utvecklingsstadier (bland fornasiaterna)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 47
spontant och oorganiseradt. Bland tschuktscherna, där “den en-
samme mannen, som lefver för sig själf, är den värkliga sociala
enheten", florerar ännu denna ursprungliga form af shamanismen.
Sedermera utvecklas i och med familjen en samfälld shamanism,
familjeshamanismen, och i samband därmed en specialisering och
organisering af kulten, hvarvid ett särskildt shamanstånd uppstår.
På de lägsta utvecklingsstadierna var människan i sin kamp
med de onda makterna hänvisad till sig själf. Hvar och en enskildt
sökte genom offergåfvor o. d. vinna på sin sida till hjälp och
skydd någon mäktig naturande, t. ex. något stormtrotsande högt
bärgs “husbonde", eller ock blidka någon bister naturföreteelses
“herre". Men dessa skyddsandar äro icke alltid till hands — och
naturbarnet måste alltid hafva sina gudar för ögonen —, hvadan
skyddsgudar uppsökas och placeras öfver allt, bäras på kroppen,
medföras i båten eller i släden och uppställas i tältet.
Dessa skyddsgudar eller amuletter uppsöktes ursprungligen
af den enskilde själf, och så sker stundom ännu. En händelse,
en dröm, en uppenbarelse e. d. ger anledning att upptaga det
eller det föremålet som skyddsgud. En tungus vid nedre Lena
berättade för mig, att han i drömmen sett en liten blå sten
vid flodstranden komma och erbjuda sig bota hans tandvärk.
Han fann stenen och bar den sedan ständigt på sig som sin
skyddsgud. Sedermera blir det likväl i regeln shamanerna, som
utvälja och inviga amulletter, fetischer o. d. Dessa amuletter
och fetischer äro icke symboler utan anses innehålla andeväsen-
den. (Föreställningen om detta andeinneboende är dock tydligen
ganska dunkel hos allmänheten, som sällan kan gifva annat skäl
för sin tro, än att shamanen sagt så, eller att andra tro så).
Så uppstå vissa primitiva ceremonier och formler (vissa åt-
börder, böneord o. s. v.), som beledsaga offergåfvorna, som an-
vändas i kampen mot de onda makterna eller för att vinna de
goda makternas hjälp och skydd.
Genom sammanslutning vinnes likväl större styrka äfven i
människans förhållande till andemakterna: härigenom erhållas
flera goda makter till skydd och hjälp, och de onda makterna
kunna lättare motstås samfälldt än enskildt. Så uppstår i och med
utvecklingen samfällighetskulten — familjens, klanens, stam-
mens — jämsides med den enskilda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free