- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
72

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fall sportlidelserna mer än nog då han gjorde
duellerna i Hamlet och Romeo och Julia till
vändpunkter i dramat, i dubbel måtto spännande. Han
kunde bland annat vara säker på att dessa scener
skulle spelas särskilt väl: hans publik var kinkigare på
sådant än vår moderna; och de som spelade dessa
roller fingo klara fäktningen som drivna
specialister. Om vi tänka oss att fäktningen i Hamlet nu
skulle anordnas och genomföras med en sådan
teknisk styrka att medlemmar av fäktklubbarna i
Stockholm skulle gå kväll efter kväll att studera
dessa fristående uppvisningar, så ha vi en god bild
av Shakespeare-tidens förhållanden.

Litet svårare är det att förstå hur Shakespeare
ställt sig till dem som spelade kvinnorollerna. Det
var aldrig kvinnor utan unga gossar. Man skulle
nästan vilja tro att han haft ett alldeles obegränsat
förtroende till deras förmåga. Visserligen är hans
kvinnogalleri fullt av präktiga hurtiga typer som
stå gossarna nära; men där äro också de ljuvaste
bland de ljuva: Desdemona, Ophelia och Cordelia.
Någon omläggning av dem har han inte känt sig
nödgad till. Och om en helt ung och i det yttre
lämpad gosse kunde spela de unga flickorna, hur
gick det med de mogna kvinnornas, de utbrända
koketternas, de ädla matronornas roller: Imogens,
Kleopatras, Virginias? Nog är det också
besynnerligt att han, så som förhållandena voro, ofta
envisas att kläda ut sina hjältinnor i mansdräkt.
Det var svårt nog för en pojke eller ung man att
ge full illusion som ung kvinna; men hart när
omöjligt för honom, synes det, att inge föreställningen
om en kvinna som klätt ut sig till pojke. Men en
modern publik står ju ännu ut med motsatsen som
är om möjligt än mera grotesk: operettsångerskorna
scm skola te sig naturtrogna som stark erotiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free