- Project Runeberg -  Kunstindtryk fra Rusland /
494

(1914) [MARC] [MARC] Author: Emil Hannover - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstindtryk fra Rusland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

494 EMIL HANNOVER
som fattes Sæder, Orgel og plastisk Udsmykning, findes paa den
østlige Side en Tribune for de Gejstlige og Sangerne; en Billed-
væg med tre Døre skiller Koret fra det Allerhelligste. Sædvan-
lig er ogsaa hele det øvrige Rum overdaadigt dekoreret med
Helgenbilleder, de gamle i Fresco, de nyere i Tempera eller
Mosaik. Men det er om den nævnte Billedvæg med dens Bil-
leder af Hellige og Helgene, om Iconostasen, det russiske
Kirkemaleri alle Dage har koncentreret sin mere kostbare end
kostelige Kunst.
I de store Træk forblev leonostasens Figurbilleder uforan-
drede i Rusland lige fra den tidlige Middelalder. Man ønskede
dem aldrig anderledes, end de oprindelig havde været; thi de
var en Slags Skrifttegn, de eneste, som den store uvidende Be-
folkning overhovedet var i Stand til at læse.
I deres Oprindelse var disse Skrifttegn eller Billedtegn by-
zantinske, men de tilegnedes i Tidens Løb til den Grad af alle
Russer, at de i endnu højere Grad end Bogstaver og Sprog blev
et Bindeled mellem disse. Der er i hele det russiske Rige knap
det Rum, rigt eller fattigt, hvor ikke et Helgenbilled er til Stede.
Det kan være, eller virke, diminutivt lille, anbragt, som det
jævnlig er i et Hjørne oppe under Loftet. Men det er der altid,
alle Steder. Og bestandig er Typen den samme. Helgenbilledet
er for Russeren, hvor han end færdes, ikke blot et religiøst
Symbol, men et patriotisk, derfor uforanderligt med samme
Selvfølge som en Nations Flag eller en Bys Vaaben.
Sagt med ét Ord er Stilen i de russiske Iconer, hvad enten
man tænker paa de tusinder og atter tusinder af bevægelige
Billeder eller selve Iconostasernes Billedvægge, asketisk. For
de første kristne Missionærer galdt det at mindske Materialis-
men hos den brutale Befolkning, og de Helgener, de lod frem-
stille til Exempler og Efterfølgelse, er derfor skindmagre og
benede, plyndrede for alle legemlige Fortrin. Moderne russiske
Forskere, som omsider er begyndte at beskæftige sig med denne
Kunst, holder af at hævde, at den er national i sin Oprindelse,
og at den endog, uafhængig af det øvrige Europas Kunst, har
haft en Renaissance omtrent samtidig med den italienske. Sand-
heden er dog vel den, at den russiske Kirkekunst, Icone-Male-
riet, i lige Linje stammer ned fra Byzans, og at den i sin Ud-
vikling har fjærnet sig fra den europæiske Udvikling, idet den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:42:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ruskunst/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free