Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 6. En av verdenshistoriens gaader
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
/
En av verdenshistoriens gaader.
Intet sted i Dante’s Divina Commedia, middelalderens
K. største digt, er merkeligere og for nutidens læsere mere
paafaldende end hans bitre anklage mot den samtidige)
Florentiner-kultur og hans forherligelse, gjennem sin tip
oldefars mund, av det gamle nøisomme, tarvelige Florens
fra begyndelsen av korstogtiden (Dante’s Paradiso, femtende
sang). Det er den samme klage over sedernes fordærvelse
midt i en kulturel blomstringstid, som vender endnu sterkere
tilbake under den florentinske høi-renaissance, gjennem
Savonarola og tildels endog Michelangelo. Endnu merke
ligere er det, at Shakespeare, som dog ved sin stil
ling som skuespiller og ved sin literære opdragelse stod i
en utpræget kampstilling overfor det puritanske borgerskap,
allikevel paa høiden av sin digtning, i de store tragedier,
nærmet sig sterkt til puritanerne i sin skarpt dualistiske op
fatning av motsætningen mellem dyd og last og i sine mørkt
farvede billeder av samtidens hensynsløse egoisme. I billedet
av sedernes forfald i Wien i «Like for like", likesom i bil
lederne av nedrige skurker i «Troilus og Cressida", Ham
let", «Othello" og Kong Lear" er det for samtidens Lon
don, han holder op et anklagende speil. Ganske vist kjæm
per han i flere av disse verker for at bevare sit milde og
humane, psykologisk forstaaelsesfulde syn paa de menneske
lige feil. Men det lykkes ham ikke at undgaa at male de
hensynsløse og de troløse saagodtsom fuldstændig sort, paa
puritanernes vis. Først i tragedier som nMacbeth", Anton
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>