- Project Runeberg -  Roms katakomber och hvad de hafva att lära oss om den ursprungliga kristendomen i motsats mot hedendomen /
105

(1890) [MARC] Author: Isaiah Benjamin Scott Translator: G. S. Löwenhielm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ende med utsträckta händer såsom ett kors) är en
förberedelse för hvarje straff. »*)

I katakomberna afbildas de kristna allmänt såsom
bedjande i stående ställning; bruket att bedja
knäböjande infördes först senare.**)

Den ena inskriften lyder:

Bellicia, en högst trogen jungfru, som lefde 18 år, i frid.
Den adertonde Oktober.

Bellicia afbildas klädd i den då för ogifta qvinnor
egendomliga drägten, en stola instita, eller kappa med
fransar.

Den andra innehåller endast:

Paulus, pastor, apostel.

Här bör man märka den första församlingens
ursprungliga enkelhet; man hade icke uteslutande tillagt
några af Kristi efterföljare benämningen helig, utan
namnet gafs ännu såsom i den heliga skrift utan
åtskilnad åt alla, som voro helgade genom en sann och
lefvande tro.***) Ej heller finna vi någon »sky» eller
»gloria» omkring apostelns hufvud, lika litet som
omkring några andra i katakomberna afbildade kristnas.
Detta utmärkelsetecken började användas först i det
5:te seklet.

*) Tertullian., Apolog. kap. 30.
**) Enligt de källor, som anföras af Lyman Coleman i
>Antiquities of the Christian Church» (sid. 100), infördes bruket att
offentligen bedja på knä såsom en mindre grad af botgöring, under det att
större förbrytare måste bedja liggande med ansigtet mot marken; att
bedja stående ansågs såsom en företrädesrättighet för oklanderliga
troende, men förvägrades dem, som voro under församlingens bann.
***) Det fins 57 ställen i Nya Testamentet, der troende såsom
sådana kallas för helgon eller heliga, men intet enda exempel på att
uttrycket användes om en person, för att skilja honom eller henne
från andra troende.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romskata/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free