- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
113

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

113

des nämner något visst slag af fisk Deremot vet man,
att Medelhafvet och Joppes kuster äro uppfyllda af
hajar a), såsom ock, att detta djur plägar uppsluka hela
menniskor, såsom man kunnat se hos fångade hajar,
hvilkas inelfvor öppnats. Och att möjligheten för en
menniska att i ett djurs inre tillbringa någon tid, och dock
blifva vid lif, icke kan naturhistoriskt bestridas, hafva
naturforskare, sådana som Bochart, Eichhorn, Rosenmuller
och Blumenbach medgifvit3). Men det bör dock till slut
medgifvas, att från vetenskapens nuvarande ståndpunkt,
Jona*s tredygnsvistelse i fiskens innandöme måste
betraktas såsom ett under.

Denna omständighet har nu för dem, som i tillvaron
af under icke kunna se annat än en förargelseklippa,
blifvit en anledning, att betrakta hela framställningen i
Jo-na’s bok såsom en allegori, en parabel. Dervid har man
såsom dess hufvudtanke och syftemål ansett vara, att visa,
antingen

1) huru en man, som af Gud är ämnad till något
stort, kan af honom, äfven emot sin vilja, underbart
uppehållas; eller

2) huru Gud är, icke blott Judarnas, utan ock
hedningarnas Gud och Frälsare; eller slutligen

3) att inför hedningarna, som bespottade
kristendomen för dess ouppfylda profetior, visa, hvad som, der en
profetias uppfyllelse uteblifvit, var orsaken dertill. Men
ehuruväl Skriften innehåller ett stort antal parabler,
synes man dock icke kunna anse denna skrift innehålla en
sådan. Man har nemligen anmärkt4), att parablerna
annars alltid utgöra en del af ett läroföredrag, men att

1) Det hebr. ordet är bila ;n, J^1!, det gräkiska xrjicx;.

2) Squalus v. canis carcharias.

3) Jfr Hävern. till Jona.

*) Jfr Sack, Apol. öfvers, af Boëthius p. 404.

5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free