- Project Runeberg -  De religiösa rörelserna i Ryssland /
15

(1891) [MARC] [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Det kyrkliga monopolet och dess verkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

helige Blasius, på ryska Vlas, hvilkens namn
liknar namnet på den hedniske Volas,
boskapshjordarnes gud, har af folkfantasien gjorts till
boskapens beskyddare. Af alla helgon är den
helige Nikolaus den mest populäre. Detta
helgon tros skola efterträda Gud, då han blir
gammal. Också tillbedes detta helgon af en
stor del af hedniska syrier samt af en mängd
vilda infödingar i Sibirien. Här har sålunda
kristendomen förvandlats till ren hedendom.

Den ryska helgondyrkan är ofta intet annat
än naken fetichism. Man ärar, fruktar eller
vredgas på helgonbilderna såsom vore de
lefvande väsenden. Vill man göra något orätt,
hänger man ett skynke öfver helgonbilderna i
huset, på det de ej må se det. I
helgonlegenderna berättas t. ex., hurusom den helige
Nikolaus strängt straffade en pop för det denne i
ett anfall af raseri öfver sina små inkomster af
helgonets kapell slagit sitt helgons bild med
en nyckelknippa. Då St. Nikolaus slutligen
förlät honom, sade han: »Gå, men se till, att
du aldrig mer slår mig med nycklarne på min
skalliga hjessa!»

I helgonlegenderna förekomma en mängd
exempel på huru mycket heterodoxt och
hedniskt det finnes i det ortodoxa ryska folkets
föreställningssätt. Hvad kan t. ex. vara mera
kätterskt än den tron, att djefvulen är Guds
yngre broder och hans medhjelpare i
verldsaltets skapelse? Men detta framställes i
legenden om »Noa den gudlige».

Djefvulen har stor ynnest hos folket.
Visserligen framställes han som människans fiende,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/religrys/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free